صفحه 37 از 74 نخستنخست ... 2733343536373839404147 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 361 تا 370 , از مجموع 740

موضوع: مکانی برای کتاب خوان ها

  1. Top | #1
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    61
    نوشته ها
    564
    تشکر
    2,266
    تشکر شده 5,754 بار در 526 ارسال

    Post مکانی برای کتاب خوان ها

    با تمام پیشرفت های دنیای مجازی باز هم کتاب بهترین دوست ما به حساب می آید!

    دور و بر ما کتاب هایی وجود دارند که هربار می خوانیمشان لذت خاصی به ما دست می دهد و اغلب علاقه خود به کائنات را از آن ها به ارث برده ایم!
    منظورم کتاب های آموزشی مانند نجوم به زبان ساده، نجوم دینامیکی، شناخت ستارگان و ... نیست. منظورم کتاب هایی است که به ظاهر جنبه آموزشی ندارند اما خواندن آنها دنیاهای جدیدی را به روی ما باز می کند. مثل کتاب " تاریخچه تقریبا همه چیز!!" یا " تاریخ پیدایش علم جدید" که هر دوتایشان به نحوی به نجوم مربوط می شوند.
    اینجا محلیست که قرار است شما دوستان این نوع کتاب ها را به ما معرفی کنید تا با هم قرار بگذاریم و ظرف مدت مشخصی به اتفاق یکدیگر شروع به خوانش آن ها کنیم و بعد هم درباره یشان کمی گپ بزنیم!

    پس روند این تاپیک به شرح زیر است:

    1- بحث درباره انتخاب یک کتاب
    2- تعیین زمان برای خواندن آن کتاب
    3- خواندن کتاب
    4- گپ زدن درباره کتاب! ( همان نقد و رفع اشکال خودمانی)
    5- بازگشت به مورد شماره یک
    .
    .فکر می کنم بهتر است کمی از وبگردی هایمان کم کنیم و همچون گذشته به سراغ کتاب خوانی برویم تا شاید سرانه مطالعه کتاب در کشور را هم افزایش دهیم!

    لیست کتاب‌های خوانده شده تا کنون(برای دریافت خلاصه کتاب روی آن کلیک کنید):

    1- کمدی‌های کیهانی
    2-
    ناوی که نامرئی شد
    3-
    تاریخچه زمان
    4-
    کیهان در پوست گردو

    5- پتک آسمان
    6- صفر
    7- انفجار بزرگ



    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    این تاپیک با تاپیک معرفی کتاب ها و نرم افزارهای نجومی تفاوت دارد. برای معرفی و آشنایی با کتاب های آموزشی نجومی به آن تاپیک سر بزنید.
    ویرایش توسط sara shahabi : 11-17-2014 در ساعت 06:56 PM

  2. 124 کاربر مقابل از م.ح.اربابی فر عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    -sky-, ...!, A.sarajoon, af.skylover, Ahmad, Amin-Mehraji, Amir Ali Sobati, Amirhossein69, amirvedadian, amlakgama, andromeda.s, annahita kazemi, arahimi, aramis, arashgmn, Arta.kh, asal.m, aseman zibast, Asteroid, Astronomer, Astronomy, Astronomy*, Astro_M111, ᗩᖇ☂ᗰᓰᔕᔕ, bahare akbarie, barsavosh, BigBang, celestial boy, doostesetareha, Ehsan, elman, estardast, fairytale, fampersi, farimah sh, fatemeh.book, Flare star, Fowad, galaxies, gissoo, golaftab, GR_mahdi, Helix, hermes, Hesaby, Hojjat Zafarkhah, hopefullstar, Hossein Moafi, Immortal star, javadstar76, jozaa, kamyar, m.aryayi, m.m.e.w, mahdad_haghighi, Mahdieh. GH, Mahtabe kavir, Mehri Mohammadi, melika bidabadi, mh.noori, mhbiamand, milad77, Misha mohamady, mobi, mohsen moazen, Mojtaba.M, Mostafa, My style A&F, nakhodaye aseman, narcissus flower, nassershamsaiy, Navid MMM, nazi, neda vardast, Negar Najafi, Night*, parvin, planetstruck, rezash, rojin, roset, SaBa Ho0shmanD, Sadrieh fatoorchi, Saeed Jafari, sara shahabi, sasan20oo20, Setare KOchOlO, setareh sadeghi, shahrzad.bmq, shazde, skynight, space, stargazer, subaro, Sunrise, Tahereh Ramezani, tahoo, toraj1358, فائزه معتضدیان, محمد فتحی, محمد مهدی محمدی, مسعود فرح بخش, نازنین زهرا, هانیه امیری, کیمیا.م, Viola, violet20, yasiii, yperseusy, zahra H, zahra moayedi, zeinab.pr, آسمون, حسین زارعی, رخساره روشنی, رضا طامهری, سوسن, سیاره ی ناهید, ستاره بنیادی, شهلا ناصریان, شادي شهراييني, شبنم مختاری, شعری

  3. Top | #361
    کاربر ممتاز
    کاربر فعال

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    16
    نوشته ها
    964
    تشکر
    5,566
    تشکر شده 8,571 بار در 984 ارسال

    Lightbulb

    فصل دهم :



    آیا نظریه ی یکپارچه ای می تواند وجود داشته باشد ؟ یا آنکه شاید به دنبال سراب هستیم ؟ به نظر می رسد سه امکان وجود داشته باشد :
    1 ) به راستی نظریه کامل یکپارچه ای وجود دارد که اگر به اندازه ی کافی هوشیار باشیم روزی کشف خواهد شد .
    2 ) نظریه ی نهایی ای از جهان یافت نمی شود و تنها رشته ای از نظریه ها که جهان را دقیق و دقیق تر توصیف می کنند وجود دارد .
    3 ) نظریه ای در باب توصیف جهان وجود ندارد : رویداد ها را فراتر از حد و دامنه ای معین ، نمی توان پیش بینی نمود ، بلکه آن ها بگونه ای تصادفی و دلخواه رخ می دهند .

    در عصر جدید ، با تعریف دوباره هدف علم ، به طور مؤثری امکان سوم بالا رد شده است .

    هدف علم عبارتست از : تدوین و فرمولبندی مجموعه ای از قوانینی که رویدادها را تنها در محدوده ای که اصل عدم قطعیت وضع نموده است ، پیش بینی نماید .

    امکان دوم که می گوید رشته ای نامتناهی از نظریه های بیش از پیش دقیق تر و بهتر وجود دارد ، تاکنون با تمام تجربیات ما سازگار بوده است . در مواقع بسیاری ، با افزایش حساسیت اندازه گیری هایمان یا با انجام دسته جدیدی از مشاهدات ، پدیده های جدیدی کشف شده اند که تئوری های موجود قادر به پیش بینی آن ها نبوده اند و لذا برای توجیه شان ، ناگزیر نظریه های پیشرفته تری ابداع شده است .

    اگر نظریه ای کامل و یکپارچه کشف کنیم ، به دو دلیل به معنای آن نخواهد بود که می توانیم رویدادها را به طور کلی پیش بینی کنیم . دلیل اول آنکه اصل عدم قطعیت مکانیک کوانتوم ، قدرت پیش بینی ما را محدود ساخته است . اما در عمل ، این محدودیت اول ، از دومی کمتر دست و پا گیر است . محدودیت دوم از این واقعیت ناشی می شود که ما قادر نیستیم معادلات نظریه را دقیقاً حل کنیم ، مگر در شرایط بسیار ساده .

    حتی اگر هم به مجموعه ی کاملی از قوانین بنیادین دست یابیم ، در سال های آینده ، وظیفه ابداع روش های تقریب بهتر ، پهلوانان اندیشه را به مبارزه می طلبد ، تا آنکه بتوانیم در شرایط پیچیده و واقعی ، پیش بینی های سودمندی از نتایج احتمالی به عمل آوریم . یک نظریه یکپارچه کامل و سازگار ، تازه نخستین گام است .


    هدف ما اینست : درک کامل رویدادهای پیرامونمان و فهم کامل وجود خودمان .

  4. 9 کاربر مقابل از Tahereh Ramezani عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  5. Top | #362
    کاربر ممتاز
    کاربر فعال

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    16
    نوشته ها
    964
    تشکر
    5,566
    تشکر شده 8,571 بار در 984 ارسال

    smile خلاصه ی فصل یازدهم کتاب " تاریخچه زمان "

    سلام به دوستان خوبم .........




    دوستان همراه از امروز ( 17 / 6 / 91 ) تا تاریخ 20 / 6 / 91 ، منتظر بیان خلاصه ، نظرات و بررسی های شما عزیزان از فصل یازدهم کتاب " تاریخچه زمان " هستیم .



    ( اگر دوستانی هستن که میخوان سؤالات ، ابهامات و خلاصه فصل های قبل رو بگن ، خوشحال میشیم که نظرشونو بدونیم )



    بفرمایید ............

  6. 6 کاربر مقابل از Tahereh Ramezani عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  7. Top | #363
    کاربر فعال

    عنوان کاربر
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    شماره عضویت
    1200
    نوشته ها
    71
    تشکر
    672
    تشکر شده 487 بار در 70 ارسال

          خلاصه فصل 11: سخن اخر

    با سلام

    1)ما انسان ها از ابتدا تا کنون تصویر های زیادی از دنیای خودمان متصور شده ایم از برج بینهایتی از لاک پشت ها که سطح تخت زمین بر ان قرار گرفته تا ابر ریسمان ها واینها همه پاسخ های سوالاتی نظیر سرشت گیتی چیست؟جایگاه ما دران کدام است؟سرمنشا جهان چیست؟ و..... میباشد.

    2)به دلیل پیشرفت های اخیر به خصوص 300 سال گذشته و کشف قوانین جدید و موفقیت های این قوانین لاپلاس به سمتی پیشرفت که توانست در اغاز قرن 19 جبر علمی را وضع کند یعنی بتواند بگوید:مجموعه ای از قوانین وجود دارد که تکامل و رشد جهان را بدقت معین میسازند به شرط انکه ارایش ان را درلحظه ای معین داشته باشیم به هر حال این جبرگیری از 2 جهت ناقص بود زیرا نظریه او درباره چگونگی انتخاب این قوانین ونیز مشخص کردن ارایش وترکیب نخستین جهان خاموش بود واین امور به عهده کردگار گذاشته شده بود.

    3)واما بعد از ان ما وظیفه علم را دوباره از نو به این طریق تعریف کردیم:کشف قوانینی که مارا قادر سازدرویدادهارا در چارچوب محدودیت های اصل عدم قطعیت پیش بینی نماییم.

    4)سپس نویسنده بابیان این که دانشمندان به دلیل مشغولیتی که بر سر رسیدن به قوانین جدید بوده اند نتوانستند به طرح چرا؟های موجود بپردازند و از طرفی دیگر فیلسوفان که وظیفه ان ها پرداختن به چرا ها است نتوانستند همگام با علم به پیش روند به طوری که ویتگنشتین مشهور ترین فیلسوف قرن گفت:تنها وظیفه ای که برای فلسفه باقی میماند عبارت است از تحلیل زبان وبه قول نویسنده: چه هبوط چشمگیریست از سنت فلسفه ارسطو تا کانت! قصد سرزنش فلسفه در این زمان و روی اوردن ان به مسایل فنی وریاضی دارد فلسفه ای که به نظر او باید تمام دانش بشری را در بر گیرد.

    5)اما اگر نظریه ای کامل کشف کنیم به موقع خود تمام بشریت خطوط اصلی ان را درک خواهند کرد انگاه همگی ما میتوانیم دربحثی پیرامون این سوال شرکت جوییم که چرا ما وجهان وجود داریم.اگر پاسخی به این سوال بیابیم همانا پیروزی فرجامین خرد انسان خواهد بود_چرا که انگاه بر ذهن خداوند اگاهی یافتیم.

    پایان

    1-بابت پراکندگی مطالب دوستان ببخشند.
    2-درمورد جمله اخر در پی نوشت کتاب به انتقادات ان اشاره ای کرده بود دوستان جدی نگیرند!
    ممنون
    امضای ایشان
    در زمین عشقی نیست!!!
    آسمان را دریاب
    ....

  8. 10 کاربر مقابل از Astro_M111 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  9. Top | #364
    کاربر ممتاز
    کاربر فعال

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    16
    نوشته ها
    964
    تشکر
    5,566
    تشکر شده 8,571 بار در 984 ارسال

    Lightbulb

    فصل یازدهم :




    وظیفه علم از نوبه این شرح تعریف شده است : کشف قوانینی که ما را قادر سازد رویدادها را در چهارچوب محدودیت های اصل عدم قطعیت پیش بینی نماییم .


    این واقعیت که گرانش همواره جذب کننده است گویای آن است که گیتی باید یا در حال گسترش باشد و یا در حال انقباض . براساس نسبیت عام ، در گذشته باید چگالی جهان بی نهایت بوده باشد و انفجار بزرگ آغاز مؤثر زمان به شمار می رود . به طور مشابه اگر همه ی عالم باز دچار فروپاشی شود ، در آینده چگالی جهان دوباره بی نهایت خواهد شد که پایان زمان به شمار می رود . حتی اگر تمامی جهان فرو نپاشد ، در مناطق خاصی از آن تکینگی هایی به وجود می آید که به تشکیل سیاه چاله ها می انجامد . این تکینگی ها برای هر کس که درون سیاه چاله بیفتد ، پایان زمان محسوب می گردد . در انفجار بزرگ و تکینگی های دیگر ، همه ی قوانین در هم می شکنند .


    با ترکیب مکانیک کوانتوم و نسبیت عام ، امکان تازه ای پدیدار می گردد که پیشتر در نظر گرفته نشده بود : فضا و زمان با هم تشکیل فضای چهار بعدی متناهی ای می دهند که فاقد تکینگی یا کرانه است . به نظر می رسد که این اندیشه بسیاری از جنبه های مشاهده شده ی جهان را ، نظیر یکنواختی در مقیاس بزرگ و انحرافات از حالت همگن در مقیاس کوچکتر که به تشکیل کهکشان ها و ستارگان و حتی انسان ها انجامیده است ، توضیح می دهد . حتی پیکان زمانی را که مشاهده می کنیم ، توجیه می نماید .

  10. 8 کاربر مقابل از Tahereh Ramezani عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  11. Top | #365
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    شماره عضویت
    1574
    نوشته ها
    299
    تشکر
    2,511
    تشکر شده 2,674 بار در 300 ارسال

    منتظر پست های من باشید...
    امضای ایشان

    Imagination
    is more important than knowledge

  12. کاربر مقابل از space عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  13. Top | #366
    کاربر ممتاز
    کاربر فعال

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    16
    نوشته ها
    964
    تشکر
    5,566
    تشکر شده 8,571 بار در 984 ارسال

    smile تمدید شد ............

    سلام به دوستان عزیز ...........




    بنا بر تقاضای بعضی دوستان که کمی عقب موندن و بعضی فصل ها رو نتونستن کامل مطالعه کنن ، چند روز رو برای این دوستان در نظر گرفتم .




    دوستان خوبم از امروز ( 20 / 6 / 91 ) تا تاریخ 24 / 6 / 91 ، دوستان همراهی که عقب موندن ، می تونن فصل هایی رو که نرسیدن مطالعه کنن ، بخونن .



    ( در ضمن هر کدوم از دوستان می تونن در این مدت ، هر نظر و خلاصه و ابهام و سؤالی که از مطالب کتاب دارن ، بفرمایند )



    موفق باشید ...........

  14. 7 کاربر مقابل از Tahereh Ramezani عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  15. Top | #367
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    شماره عضویت
    1574
    نوشته ها
    299
    تشکر
    2,511
    تشکر شده 2,674 بار در 300 ارسال

          فصل هشتم

    سلام به همه دوستان کتاب خوان
    با تشکر از خانم هستی
    فصل هشت رو ارائه میدم
    فکر میکنم این فصل مرکز ثقل کتابه پس خیلی باید خوب مطالعه بشه
    تمام تلاشمو کردم که خلاصه ای خوب ارائه کنم که نه زیاد در جزئیات رفته باشم و نه مطلبی رو حذف کنم
    ولی توجه کنید که حتما باید این فصل رو از روی خود کتاب مطالعه کنید چون واقعا این خلاصه نمیتونه نیاز شما رو برطرف کنه.

    فرايند انفجار بزرگ:

    خود انفجار بزرگ:در اين لحظه اندازه جهان صفر در نظر گرفته ميشود و بنابر اين درجه حرارت آن بي نهايت زياد است.

    يک ثانيه پس از انفجار:
    درجه حرارت بايد حدود ده هزار ميليون درجه سقوط کرده باشد.يعني حدود يک هزار برابر دما ي مرکز خورشيد.در اين حالت دنيا بطور عمده شامل فوتون الکترون و نوترينو و پادذره هاي آنها بعلاوه ي مقداري پروتون و نوترون بود.
    با گذشت زمان جهان همچنان در حال گسترش بود و دما کاهش مي يافت تعداد الکترون و پاد الکترون توليد شده رفته رفته کمتر از ميزان نابودي آنها در اثر برخورد شدند و باعث توليد بيشتر فوتون در اثر برخورد الکترون و پاد الکترون شد.
    اما نوترينو و پاد نوترينو ها همديگر را نابود نميکردند زيرا کنش متقابل آناه با يکديگر و با ديگر ذرات بسيار ضعيف است.بنابر اين اين ذرات امروز هنوز موجود هستند اما انرژي آنها انقدر کم است که مشاهده مستقيم آنها امکانپذير نيست.

    يک صد ثانيه پس از انفجار بزرگ(تصوير جرج گاموف از آغاز جهان) :
    درجه حرارت به يک هزار ميليون درجه يعني دماي درون داغترين ستاره ها کاهش پيدا کرده است.در اين دما پروتون ها و نوترون ها نميتوانند از يکديگر فرار کنند و بر انرژي هسته اي قوي چيره شوند پس شروع به به هم پيوستن ميکنند و باعث توليد هسته ي اتم دوتريم که يک پروتون و يک نوترون دارد ميشوند.
    اين هسته اتم هاي دوتريم به هم مي پيوندن و هسته ي اتم هاي هليم را ايجاد ميکنند که دو پروتن و دو نوترون دارد.در حدود يک چهارم پروتن ها و نوترون ها به هسته ي هليم و و مقدار کمي به هيدروژن سنگين و ديگر عتاصر تبديل شدند و نوترون هاي باقي مانده به پروتون تبديل شدند که همان هسته ي اتم هاي هيدروژن معمولي است.
    جرج گاموف پيشبيني کرد که تابش به شکل فتون ناشي از مراحل نخست داغ جهان هنوز هم بايد ادامه داشته باشد و دمايش تا کنون بايد تا حدود چند درجه بالاي صفر کاهش يافته باشد که بعدا اين پديده مشاهده شد که به آن تابش ضمينه کيهاني گويند.

    چند ساعت پس از انفجار بزرگ:
    توليد هليم و ديگر عناصر متوقف شد.و پس از آن ،براي حدود يک مليون سال جهان بدون هيچ اتفاق قابل ذکري گسترش يافت.

    تشکيل اتم ها:
    سرانجام وقتي درجه حرارت به چند هزار درجه کاهش يافت الکترون ها و هسته ها انرژي کافي براي فرار از نيروي الکترو مغناطيسي را نداشتند و شروع به درآميختن و تشکل اتم ها کردند.
    پیدایش کهکشان های چرخان دایره شکل:
    در نواحی از فضا به علت چگالی بیشتر آن نسبت به چگالی میانگین گسترش با سرعت کمتری انجام میشد که این اتفاق منجر به آغاز فروپاشی آن نواحی شد.این نواحی پس گذشت زمان کوچک و کوچک تر شدند و چرخششان چنان تند شد که با جاذبه گرانشی آنان برابر شد و به این ترتیب کهکشان های
    چرخان دایره ای بوجود آمدند.

    زمین:
    در آغاز بسیار داغ بود و سپس سرد شد و از گاز متصاعد از صخره ها جو زمین بوجود آمد این جو اکسیژن نداشت و شامل گاز های سمی بود
    با پیدایش ماکرومولکول ها در دریا ها و اقیانوس ها حیات آغاز گردید.
    نخستین اشکال حیات طوری بودند که از سولفید هیدروژن استفاده میکردند و اکسیژن آزاد میکردند.

    اصل بشری:
    ما جهان را به همین شکلی که هست میبینیم به دلیل آنکه ما وجود داریم.

    اصل بشری ضعیف:
    در جهانی که از نظر مکانی و یا زمانی نا متناهی است شرایط ضروری برای تکامل حیات هوشمند تنها در مناطق معینی که در مکان و زمان محدودند برآورده میشود.
    اصل بشری قوی:
    یا جهان های مختلف بسیاری وجود دارد ویا در یک جهان مناطق مختلفی یافت می شود و هریک آرایش نخستین خاص خود راداشته و شاید مجموعه قوانینعلمی ویژه خود را دارا می باشد
    اشکالات اصل بشری قوی:
    وجود جهان ها ی متفاوت به چه معنا است؟اگر واقعا این جهان ها از یکدیگر مجزا هستند رخدادی در جهان ی دیگر در جهان ما نمودی ندارد پس با استفاده از اصل صرفه جویی این قسمت تئوری حذف خواهد شد.
    و همچنین اگه مناطق مختلفی از جهانی واحد وجود دارد حتما باید قوانین علم در آنها یکی باشددر غیر این صورت نمیتوان بطور پیوسته از یک منطقه به منطقه دیگرد رفت.
    تنها تفاوت بین مناطق عبارت است از شکل آغازی آنها که به این ترتیب اصل بشری قوی به اصل بشری ضعیف تبدیل میشود.

    مدل تورمی آشفته:
    در این مدل میدانی با اسپین صفر وجود دارد که بخاطر تغییرات کوانتومی در برخی مناطق آغازین مقادیر بسیار زیادی میگیرد.
    انرژی میدان در آن مناطق مانند یک ثابت کیهانی عمل میکند یعنی دارای تاثیر گرانشی دفع کننده است و بنابر این باعث گسترش آن مناطق بصورت تورمی میشود.همزمان با گسترش این مناطق انرژی میدان در این مناطق کاهش میابد تا آنکه گسترش تورمی تبدیل به انبساطی همانند مدل انفجار بزرگ داغ میشود.

    نظریه کوانتمی گرانش:
    در واقع هنوز نظریه ای که بتواند مکانیک کوانتوم و گرانش را با هم یکی کند در دست نیست و آنچه در این بخش مورد بررسی قرار میگیرد برخی وجوه این نظریه خواهد بود.
    نظریه کوانتمی گرانش امکانی را بوجود آورده است که بر اساس آن فضا زمان فاقد کرانه است و بنابر این نیازی به مشخص نمودن رفتار مرزی گیتی نیست.
    نه تکینگی درکار است که قوانین علم را خنثی کند نه لبه ای برای فضا زمان در نظر گرفته میشود که ناگزیر به قانون نوینی باشیم.
    این فکر که فضا زمان باید متناهی و بیکرانه بهشد صرفا یک پیشنهاد است.
    امضای ایشان

    Imagination
    is more important than knowledge

  16. 7 کاربر مقابل از space عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  17. Top | #368
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    شماره عضویت
    1574
    نوشته ها
    299
    تشکر
    2,511
    تشکر شده 2,674 بار در 300 ارسال

          فصل 9

    از نظر استیون هاوکینگ اگر بخواهیم گرانش را با کوانتوم وحدت ببخشیم ناچاریم زمان موهومی را معرفی کنیم
    زمان موهومی قابل تمیز از جهات فضایی نیست
    اگر کسی در زمان موهومی میتواند به جلو برود پس باید بتواند در درازنای زمان به عقب بازگردد.یعنی تفاوت مهمی بین جهات جلو و عقب در زمان موهومی نیست.برعکس همه شاهدیم که در زمان حقیقی تفاوت مهمی میان جلو و عقب زمان وجود دارد.
    پیکان زمان:
    افزایش آنتروپی یا بی نظمی نسبت به زمان نمونه ای است از آنچه که پیکان زمان خوانده میشود و چیزی است که گذشته را از آینده مشخص می نماید
    دست کم سه پیکان زمان وجود دارد
    1: پیکان ترمودینامیکی
    بی نظمی یا انتروپی در جهت ترمودینامیکی افزایش می یابد.
    2: پیکان روانشناختی زمان
    در جهت پیکان روانشناختی زمان احساس میکنیم که زمان می گذرد و گذشته را به خاطر می آوریم ولی چیزی از آینده در ذهنمان یافت نمیشود.
    3: پیکان کیهانشناختی زمان
    در این جهت زمانی گیتی به جای انقباض انبساط می یابد

    پیکان ترمودینامیکی:
    قانون دوم ترمودینامیک از این واقعیت سرچشمه میگیرد که همواره حالات آشفته بسیار پرشمارتر از حالات دارای نظم هستند.
    اگر جهان در حالتی نظم یافته به پایان برسد ولی اینکه حالت آغازینش چه باشد اهمیتی نداشته باشد در دوره های نخستین جهان احتمالا در آشوب و هرج و مرج بوده است.
    به این ترتیب بی نظمی در طول زمان کاهش می یابد و شما حوادث آینده را بخاطر خواهی آورد و شما فنجان های شکسته ای خواهید دید که خود جمع می شوند و بصورت فنجانی سالم روی میز قرار می گیرند.
    در واقع این موجودات دارای پیکان روانشناختی رو به عقب خواهند بود. پس حس ذهنی ما از جهت زمان یا پیکان روانشناختی زمان درون مغز و توسط پیکان ترمودینامیکی زمان تعیین می شود.ما رویداد ها را به همان ترتیبی بیاد می آوریم که آنتروپی افزایش می یابد.
    سوال اینجاست
    هنگامی که جهان از گسترش باز ایستاد و رو به فروپاشی و انقباض کرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟آیا پیکان ترمودینامیکی وارونه خواد شد و بی نظمی در طول زمان کاهش خواهد یافت؟
    هاوکینگ می گویید:براستی در ابتدا میپنداشتم که شرط بیکرانگی متضمن آنست که بی نظمی در مرحله ی انقباضی کاهش می یابد.
    یعنی زندگی مردمان وارونه خواهد بود
    آنان پیش از آنکه متولد شوند میمردند و با انقباض جهان جوان تر میشدند!
    اما با کمک دان پیج ؛هاوکینگ متوجه شد شرط بیکرانگی متضمن آن بود که بی نظمی در طول انقباض در واقع همچنان افزایش می یابد و پیکان های روانشناختی و ترمودینامیکی زمان با شروع انقباض مجدد جهان و یا درون حفره های سیاه وارونه نخواهد شد.
    برای بقای حیات هوشمند پیکان ترمودینامیکی قوی لازم است.انسان ها برای بقا ناگزیر از مصرف غذا و تبدیل آن به حرارتند.غذا شکل نظم یافته ای از نرژی است و گرما شکلی است نظم نایافته از انرژی است.
    بنابراین حیات هوشمند در مرحله انقباضی گیتی نمیتواند وجود داشته باشد.
    درواقع گسترش گیتی باعث بی نظمی نمیشود بلکه بیکرانگی جهان باعث افزایش بی نظمی گردیده است.
    امضای ایشان

    Imagination
    is more important than knowledge

  18. 7 کاربر مقابل از space عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  19. Top | #369
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    شماره عضویت
    1574
    نوشته ها
    299
    تشکر
    2,511
    تشکر شده 2,674 بار در 300 ارسال

          فصل 10و11

    فصل 10
    مشکل اصلی در یافتن نظریه ای که گرانش را با دیگر نیرو ها متحد سازد آنست که نسبیت عام نظریه ای کلاسیک است. از دیگر سو بقیه تئوریهای پاره ای بگونه ای بنیادین به مکانیک کوانتوم وابسته اند.بنابراین نخستین گام ضروری عبارت است از اتحاد نسبیت عام با اصل عدم قطعیت.
    در تلاش برای گنجاندن اصل عدم قطعیت در دل نسبیت عام تنها دو کمیت وجود دارند که می توانند مطابقت داده شوند:قدرت گرانش و مقدار ثابت کیهانی.با این وجود نمیتوان همه بینهایت ها را از میان برداشت مانند کمیت هایی انحنای فضا زمان بینهایت اند در عین حال بعضی دیگر متناهی هستند و قابل اندازه گیری .
    یک راه حل ممکن ابر گرانش است.
    ذره ای با اسپین 2 مانند گراویتون رو که حامل گرانش است با برخی ذرات جدید دیگر با اسپین سه دوم ویک و یک دوم و صفر ترکیب میکنند.
    به عبارتی همه ی این ذرات می تون مانند یک ابر ذره در نظر گرفت.
    این امر باعث میشود حذف بسیاری از بی نهایت ها ممکن گردد اما گمان میرود که برخی بی نهایت ها همچنان باقی می مانند.
    تا سال 1984 اکثر دانشمندان بر آن بودند که ابر گرانش احتمالا پاسخ مسئله وحدت فیزیک است.
    اما دراین تاریخ تغییر مهمی به نفع نظریه ریسمان ها رخ داد.
    در نظریه ریسمان ها اشیای بنبادین عالم ذرات نیستند بلکه چیزهایی اند که دارای طول می باشند و هیچ بعد دیگری ندارند،مثل رشته نخی بینهایت باریک
    این ریسمان ها میتوانند بسته یا باز باشند.
    تاریخچه هر ذره با یک خط در فضا زمان نمایش داده میشود که به آن جهان خط گویند.
    در نظریه ریسمانی آنچه که پیشتر به عنوان ذره در نظر گرفته میشد هم اکنون بصورت امواجی که از روی یک ریسمان عبور میکنند تصویر میشوند،مثل امواج روی یک تکه نخ مرتعش یک بادبادک
    گسیل یا جذب یک ذره توسط ذره ای دیگر متناظر است با انشعاب یا پیوستن دو ریسمان است.

    سرگذشت نظریه ریسمان ها:

    در اواخر سال 1960 این نظریه برای توضیح نیروی هسته ای قوی ابداع شد.
    در سال 1974 جوئیل شرک و جان شوارتز مقاله ای نوشتند و در آن نشان دادند که نظریه ریسمانی می تواند نیروی گرانشی راتوصیف کند به شرط آنکه تنش رشته نخ بسیار زیادتر باشد یعنی حدود یکهزار میلیون میلیون میلیون میلیون میلیون میلیون تن .
    کار این دو نادیده گرفته شد و اکثر دانشمندان به کار روی کوارک ها و گلئون ها پرداختند
    در سال 1984
    توجه و علاقه همگان به ریسمان ها مجددا احیا شد
    زیرا پیشرفت چندانی در جهت نمایش متناهی بودن ابرگرانش یا توانایی آن در توضیح انواع ذراتی که مشاهده میکنیم به عمل نیامد
    همچنین مقاله ای از جان شواتز و مایکل گرین نشان داد این تئوری شاید بتواند وجود زراتی که ساختار چپ گرد دارند را توضیح دهد.
    این تئوری نیز به بینهایت هایی منجر می شود اما تصور میشود که نگارش هایی نظیر ریسمان های هیتروتیک بینهایت ها همگی حذف شوند.اما مشکل بزرگتر این است که به نظر میرسد وقتی سازگار است که بجای 4 بُعد فعلی خود؛ ده یا بیست و شش بُعد داشته باشد.
    چنانچه فضا بیش از سه بعد داشته باشد مشکلاتی خودنمایی میکند
    در چنین فضاهایی نیروی گرانشی بین دو جسم با افزایش فضای سه بعدی کاهش خواهد یافت مثلا در چهار بعد با دوبرابر کردن فاصله نیروی گرانشی به یک هشتم کاهش می یابد.
    این به معنای آن است که خورشید نیز درحالتی پایدار قادر به حفظ تعادل میان فشار و گرانش و در نتیجه به ادامه وجود نیست.
    همچنین مشکلات دیگری نیز دارد مثل آنکه هنوز معلوم نیست که آیا تمام بی نهایت ها هم را حذف میکنند یا نه و یا دقیقا نمیدانیم امواج روی یک رشته را چگونه به یک نوع ذره ویژه که میشناسیم مربوط سازیم

    هدف علم:

    هدف علم عبارت است از تدوین و فرمولبندی مجموعه قوانینی که رویدادها را تنها در محدوده ای که اصل عدم قطعیت وضع نموده است پیشبینی نماید.

    فصل 11
    با پیشرفت تمدن به ویژه در 300 سال اخیر قاعده مندی ها و قوانین بیشتر و بیشتری کشف شدند
    موفقیت این قوانین لاپلاس را به آنجا رهنمون ساخت که در آغاز قرن نوزدهم جبر علمی را وضع نمود یعنی گفت که مجموعه ای از قوانین وجود دارد که تکامل و رشد جهان را بدقت معین میسازند به شرط آنکه آرایش آن را در لحظه ای معین داشته باشیم
    جبری گری لاپلاس از دو جهت ناقص بود
    نظریه او درباره ی چگونگی انتخاب این قوانین و نیز مشخص کردن آرایش و ترکیب نخستین جهان خاموش بود.
    اما امروزه میدانیم که اصل عدم قطعیت مکانیک کوانتم متضمن انست که بعضی از زوج کمیت هایی نظیر وضعیت کنونی و سرعت یک ذره بادقت تمام پیشبینی ناپذیر اند.


    پایان
    در کل این کتاب به نظر من یه مجموعه ای از علم در اختیار خواننده میذاره
    مطمئن باشید هربار که این کتاب رو بخونید چیز های جدیدی در آن خواهید یافت
    چون با گذشت زمان و پیشرفت سطح علمی تون به نکاتی توجه خواهید کرد که تا قبل از آن از کنار اونا به راحتی گذشته بودید
    پس به نظر من این کتاب میتونه سطح علمی خودتونو برای خودتون مشخص کنه
    پیشنهاد میکنم موقع مطالعه کتاب قسمت هایی رو که متوجه نمیشید علامت بزنید ومطمئن باشید تو مطالعه بعدی کتاب خیلی از اونا براتون قابل درک میشه.

    با تشکر همه دوستان که این پست های طولانی منو تحمل کردید،امید وارم پست ها رو خونده باشید
    منتظر شرکت دیگر دوستان در کتاب های بعدی هستم
    و تشکر ویژه از همه دوستانی که در این تاپیک همکاری کردند
    چه با ارسال پست و چه با تشکر که از دوستان شرکت کننده که نشان دهنده علاقه عمومی اعضای آوااستار به کتاب و کتاب خوانی است.
    امضای ایشان

    Imagination
    is more important than knowledge

  20. 8 کاربر مقابل از space عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  21. Top | #370
    کاربر ممتاز
    کاربر فعال

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    16
    نوشته ها
    964
    تشکر
    5,566
    تشکر شده 8,571 بار در 984 ارسال

    smile آخرین روزها ............

    مکانی برای کتاب خوان ها         
    سلام سلام به دوستان خوبم ............



    خیلی خیلی ممنونم از دوستانی که تا حالا به هر نحوی همراهی کردن .............




    امیدوارم که تا حالا دوستان همراهی که عقب مونده بودن ، مطالعه کرده باشن ؛ هر کدوم از دوستان می تونن از امروز ( 24 / 6 / 91 ) تا تاریخ 27 / 6 / 91 ، هر گونه نظر ، خلاصه ، سؤال و ابهامی که نسبت به هر کدوم از فصل های کتاب دارن ، بفرمایند .




    موفق باشید .............

  22. 4 کاربر مقابل از Tahereh Ramezani عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


صفحه 37 از 74 نخستنخست ... 2733343536373839404147 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. معرفی کتاب ها و نرم افزارها
    توسط Tahereh Ramezani در انجمن كتاب ها و نرم افزار های نجومی
    پاسخ ها: 323
    آخرين نوشته: 12-14-2018, 07:38 PM
  2. کار با ماشین حساب برای المپیاد
    توسط پیام بهرام پور در انجمن آموزش و پرسش و پاسخ المپیاد
    پاسخ ها: 58
    آخرين نوشته: 09-24-2013, 06:35 PM
  3. توصیه های پزشکی برای شبهای رصدی
    توسط sasan20oo20 در انجمن گردشگری نجومی
    پاسخ ها: 101
    آخرين نوشته: 05-23-2013, 04:43 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای آوا استار محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد