golia70

علائم سندروم روده تحریک پذیر

Rate this Entry


غذا پس از وارد شدن به دهان به معده، سپس به روده کوچک و در نهایت به روده بزرگ وارد می شود. بنابراین اگر پس از صرف غذا، در ناحیه شکم و اطراف آن دل پیچه، گرفتگی و یا نفخ حس کردید ممکن است از
علائم سندرم روده تحریک
پذیر باشد.
علائم سندروم روده تحریک پذیر در هر فردی با توجه به ناحیه درگیر در قسمت روده او متفاوت می باشد. اما ممکن است برخی علائم بی ربط با روده و ناشی از استرس نیز داشته باشد: مثل خستگی و کمردرد، مشکل ادراری،
بی اختیاری مدفوع
و …
علائم شایع سندروم روده تحریک پذیر شامل موارد زیر است:
  • گرفتگی و درد شدید شکمی: دردی مانند تیر کشیدن یا فرو رفتن چیزی تیز به معده و در قسمت پایین شکم احساس می شود و ممکن است از چند ثانیه تا چند ساعت این درد پایدار باشد. فرد برای آرام شدن این درد دائم در حال حرکت است و نمیتواند استراحت کند.


  • ورم و نفخ شکم


  • اسهال و یبوست: اسهال از شایع ترین علائم سندروم روده تحریک پذیر است اما برخی هم دچار یبوست می شوند.


  • بوی بد دهان


  • قاعدگی نامنظم در زنان


  • احساس دفع ناقص پس از اجابت مزاج


  • دفع مداوم گاز روده و بی اختیاری در کنترل باد روده

در صورت مشاهده علائم جدی تر مثل کاهش وزن زیاد و ناگهانی،
خون در مدفوع
(سندروم روده تحریک پذیر و خون در مدفوع) ، اسهال خونی و خونریزی از رکتوم، ورم شکمی و احساس توده سفت در شکم، تپش قلب یا نفس تنگی، احساس حالت
تهوع
و استفراغ مداوم باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.
شکل مدفوع در سندروم روده تحریک پذیر

بافت مدفوع سالم معمولاً نرم و خمیری طور است که راحت دفع شود. مدفوع شل و ابکی نشانه اسهال و مدفوع سفت و سخت نشانه یبوست است. همچنین رنگ طبیعی مدفوع در صورتی که غذای خاصی نخورده باشید قهوه ای می باشد. اما در افراد مبتلا به ibs
شکل مدفوع
یا سفت و سخت بوده و یا شل و آبکی یا اینکه به صورت توده های سفت و جدا از هم دفع می شود.
تشخیص سندروم روده تحریک پذیر

در گذشته هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص ibs وجود نداشت اما امروزه از طریق آزمایش خون و سایر آزمایشات زیر می توان تا حدودی مشخص کرد که فرد سندرم روده تحریک پذیر دارد یا خیر.
  • آزمایش حساسیت به لاکتوز
  • آزمایش مدفوع
  • غربالگری سرطان روده بزرگ


  • اگر فردی سابقه خانوادگی بیماری التهابی روده، سلیاک یا سرطان روده بزرگ داشته باشد ممکن است آزمایشات بیشتری برای او انجام شود.
  • بسته به علائم، سابقه خانوادگی و سایر عوامل، پزشک شما ممکن است سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را برای بررسی دقیق‌تر روده بزرگ تجویز کند.

این دو روش سرپایی مشابه هستند. تفاوت این است که سیگموئیدوسکوپی فقط نیمه پایینی کولون را بررسی می کند ولی کولونوسکوپی کل کولون را بررسی می کند.از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم

آزمایش تشخیص IBS بستگی به علائم آن در فرد دارد. در واقع آزمایش خاصی برای تشخیص سندروم روده تحریک پذیر وجود ندارد و پزشک با توجه به علائم و شدت آن ها نظر و حدسیات خود را بیان می کند. با بالا رفتن سن امکان تشخیص این عارضه سخت تر شده و ممکن است برای تشخیص دقیق تر ibs نیاز به گاستروسکوپی، کولونوسکوپی، آزمایش باریم و … باشد.بهترین روش برای اینکه بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم یا نه اینست که در یک دفترچه، مواد غذایی و خوراکی هایی که مصرف می کنید را یادداشت کنید و سپس توجه کنید که پس از مصرف کدام مواد غذایی دچار درد شکمی، نفخ و یا اسهال و … می شوید. در صورتی که این مواد غذایی را حذف کردید و دیگر به آن علائم دچار نشدید به احتمال زیاد سندروم روده تحریک پذیر دارید.
درمان سندروم روده تحریک پذیر

درمان سندروم روده تحریک پذیر
معمولاً با توجه به قسمتی که درد، اسپاسم و گرفتگی های روده وجود دارد انجام میشود و شامل موارد زیر است:

  • درمان دارویی برای اسپاسم و گرفتگی معده
  • مصرف مسهل، ملین و نرم کننده مدفوع برای برطرف کردن یبوست
  • دارو برای درمان دل پیچه و نفخ

در مورد اینکه
قرص اعصاب برای روده تحریک پذیر
درمان حساب می شود یا نه باید بگوییم که معمولاً داروهای ضدافسردگی برای افرادی که با درمان های دیگر نتیجه نگرفته اند تحت نظر پزشک به کار گرفته می شود.
درمان قطعی سندرم روده تحریک پذیر
وجود ندارد و تنها با اصلاح رژیم غذایی و مصرف دارو می توان شدت علائم آن را کاهش داد. کنترل استرس و تنش های روحی نیز در بهبودی موثر بوده و به همین دلیل انجام ورزش های آرامبخش مثل یوگا و مدیتیشن توصیه می شود.
بهتر است از غذاهای مفید برای روده تحریک پذیر مثل کینوا، برنج، شیر بدون لاکتوز، سبزیجاتی مثل کدو، هویج، بادمجان و تخم مرغ بیشتر استفاده کنید و از مواد غذایی حاوی گلوتن (نان، جو، چاودار، گندم، ماکارونی، پاستا) پرهیز نمایید. در این مواد غذایی گلوتن که نوعی پروتئین است وجود دارد و در افرادی که عدم تحمل گلوتن (یکی از علائم پنهان سندروم روده تحریک پذیر) دارند موجب آسیب به روده ها می شود.
منبع :
سندروم روده تحریک پذیر (IBS‏) + علائم و درمان قطعی


Comments

© تمامی حقوق برای آوا استار محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد