صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20

موضوع: تاريخچه و مكانيك پرواز

  1. Top | #1
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    20
    نوشته ها
    337
    تشکر
    680
    تشکر شده 3,324 بار در 334 ارسال

    تاريخچه و مكانيك پرواز

    با سلام خدمت همه دوستان

    پس از نظرسنجی از اعضا و مدیران، تصمیم بر این شد که تاپیکی مفصل درباره پرواز و مباحث مربوط به آن ایجاد شود. در این تاپیک موارد زیر بررسی می شود:

    1. اصول و مقدمه ای بر پرواز ( شامل فیزیک پرواز و قوانین حاکم بر آن )

    2. تاریخ پرواز

    3. طراحی هواپیما

    4. هواپیمای مدل

    5. شرکت های بزرگ هوافضایی

    6. و ...
    ویرایش توسط پیمان اکبرنیا : 03-04-2012 در ساعت 11:14 AM


  2. Top | #11
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    20
    نوشته ها
    337
    تشکر
    680
    تشکر شده 3,324 بار در 334 ارسال

          Session 004

    سلام سلام خدمت همه ی دوستان مشتاق پرواز امیدوارم حال همگیتون خوب خوب باشه و همتون خوشحال و خوشبخت باشید. به قسمت چهارم پروازهای هیجان انگیز و تاریخی میرسیم ، پروازهای فوق العاده ای که جهان رو متحول ساختند ، واقعا هیجان داره ، بعد از تلاشهای بسیار عالی دانشمندان بزرگی چون Chanute , Lilienthal و Cayley که واقعا گامهای بزرگی در زمینه پرواز برداشتن بالاخره می رسیم به برادران افسانه ای که هممون قطعا اونارو می شناسیم. بله درسته برادران Wright اسطوره های پرواز. توی این قسمت می خوایم ببینیم که این برادران ما چکارا کردن که اینقدر معروف شدن. بیشتر از این منتظرتون نمی ذاریم و می ریم وارد قسمت چهارم سریال پرواز می شیم

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    برادران رایت Orville and Wilbur Wright

    آشنایی این دو برادر با پرواز به دوران کودکی آنها باز می گردد ، زمانی که در سال 1878 آنها مشغول بازی با یک هلیکوپتر بودند. نخستین جسارت برادران رایت انتشار یک روزنامه ی محلی بود. به دنبال اختراع و ساخت دوچرخه آنها مغازه ای برای تولید و تعمیر دوچرخه گشودند. در سالهای 1894 و 1895 آنها مطالبی در مورد Otto مطالعه کردند و به پرواز علاقه مند شدند ، آنها خواستار اطلاعات بیشتری از موسسه ی اسمیت سونیان شدند و این موسسه هم تمامی اطلاعات و گزارش های Otto را در اختیار این دانشمندان قرار داد. موسسه ی اسمیت سونیان همچنان به برادران رایت مطالعه ی نوشته های Chanute را هم پیشنهاد کرد.
    برادران رایت این مراجع را مطالعه کردند و مشاهده کرند که پرندگان برای حفظ تعادل افقی خود بالهای خود را می پیچانند و این با نظر Otto که حفظ تعادل افقی را عامل مرکز جرم می دانست مغایرت داشت. این قضیه موجب راهنمایی برادران رایت در زمینه ی تاب خوردن بال ها شد و آنها فعالیت خود را در زمینه ی کنترل هواپیما آغاز کردند. آنها موفق شدند جعبه ای را با استفاده از روش جدید به پرواز درآورند و با استفاده از چهار رشته طناب آن را کنترل کنند. با این تجارب آنها توانستند اولین گلایدر خود را بسازند با استفاده از دو بال و یک سطح کنترلی جلویی جهت حفظ تعادل افقی. آنها در حال جستجوی مکانی برای آزمایش گلایدر خود بودند و بالاخره کارولینای شمالی را برگزیدند.
    نخستین آزمایشهای آنان بدون سرنشین انجام می شد. با توجه به اطلاعات بسیار مفیدی که کسب کرده بودند نتیجه مناسبی نمی گرفتند. آنها گلایدری دیگر ساختند ، این بار به اندازه ی 22 فوت ، و دوباره به کارولینا بازگشتند. نتیجه ی آزمایشها بهتر شد ، چند صد پرواز موفق و طول بعضی از پروازها به 370 فوت هم می رسید. بردران رایت انتظارات بیشتری داشتند ، آنها شروع به تحقیقات کردند و علت اصلی ناکامی خود را طراحی ایرفویل معرفی کردند که طرح آنرا از Otto گرفته بودند. سپس به خانه بازگشتند و به تحقیق در مورد شکل های مختلف ایرفویل پرداختند. ابتدا آنان یک دوچرخه را به دو بال مجهز کردند و سپس یک تونل باد ساختند به طول 6 فوت و مساحت 16 اینچ. آنها بیش از 200 نوع بال با انحنای متفاوت را بررسی کردند. نتایج بررسی ها یکسان اما همه ی آنها با نتیجه ی بررسی طرح Otto تفاوت داشت ، بنابراین برادران رایت تصمیم به استفاده از طرح خود گرفتند. نتیجه ی همه ی این تلاش ها یک گلایدر به طول 32 فوت و قوس 5 فوتی و مجهز به سکان های کنترلی در سال 1902 بود که در تصویر زیر مشاهده می کنید.


    در سال 1901 برادران رایت با یک پدیده مواجه شدند به طوری که هنگام چرخش ، هواپیما دچار انحراف حول محور عمودی خود می شد. سرانجام آنها متوجه شدند که برای حل این مشکل باید یک سکان عمودی در انتهای هواپیما تعبیه کنند. سرانجام در سال 1902 گلایدر برادران رایت نخستین گلایدری بود که حول هر سه محور طولی و عرضی و ارتفاع دارای پایداری و کنترل بود. آنها بیش از 800 پرواز بر فراز دشتهای کارولینا ثبت کردند ، مسافتهای بیش از 600 فوت و زمان پرواز 1 دقیقه ، مشکل اصلی پرواز یعنی کنترل دیگر مهار شده بود.
    پس از آنکه آنها مطمئن شدند که دیگر می توانند پرواز کنند به فکر استفاده از موتور افتادند. اما آنها نتوانستند موتوری با 8 اسب بخار قدرت و وزن کمتر از 200 پوند را پیدا کنند. آنها ناچار موتور را هم خود ساختند. در این هنگام شخصی که مکانیک دوچرخه در آن زمان بود به نام Charlie Taylor به آنها کمک کرد. موتور Taylor تنها 12 اسب بخار قدرت داشت ، این موتور برای کار آنها مناسب بود اما یک مشکل داشت و آن این بود که تسمه های موتور 3 اسب بخار را در حین انتقال این نیرو هدر می دادند. طراحی و ساخت ملخ در آن زمان چالشی عظیم بود. برادران رایت با تلاش پایان ناپذیر خود ، فعالیت خود را برای طراحی و ساخت ملخ آغاز کردند. یک اسکلت جدید برای هواپیمای جدید خود در سال 1903 ساختند. آنان اینبار با یک هواپیمای موتوردار به کارولینا بازگشتند. پس از یک شکست بالاخره موفق شدند اولین هواپیمای موتوری را به پرواز درآورند ، 17 دسامبر 1903 ، یک هواپیمای تک سرنشین طولانی ترین مسیر پرواز را در مقابل باد مخالف که با سرعت 24 mph می وزید ثبت کرد. مسیری به طول 852 فوت ، بیش از نیم مایل. زمین شاهد نخستین پرواز هواپیمای سنگین تر از هوا بود که با استفاده از موتور بدون کوچکترین آسیبی موفق به پرواز و فرود شد. بشر سرانجام موفق به پرواز شد.


    آنان چهار بار توانستند پرواز کنند اما در پرواز چهارم هواپیمای آنها در اثر یک تندباد سقوط و صدمات بسیاری را متحمل شد به طوری که دیگر قادر به پرواز نبود. پرنده ی 1904 که یک سال بعد ساخته شد از جهت طراحی مشابه 1903 بود اما این بار با موتوری قویتر. این بار هواپیمای جدید را در اهایو Ohio امتحان کردند ، در یک دشت مرتفع با هوای گرم ، آنان موفق شدند بیش از 100 پرواز را به ثبت برسانند و مدت بعضی از آنها به 5 دقیقه هم می رسید. در سال 1905 هواپیمای دیگری ساختند و توانستند مسافت 24 مایل را به مدت 38 دقیقه طی کنند. آنها هواپیمای خود را به وزارت جنگ پیشنهاد کردند اما پیشنهاد آنها رد شد. در سال 1909 اولین هواپیما به خدمت ارتش درآمد. طراحی این هواپیما شباهت بسیاری به طرح اولیه ی برادران رایت داشت با این تفاوت که این بار برادران رایت علاوه بر سکان های عمودی در قسمت دم ، از سکانهای افقی نیز استفاده کردند.
    بردران رایت در کار خود بسیار اصرار می ورزیدند و هرگز از تلاش دست نمی کشیدند. اگرچه آنان تعمیرکار دوچرخه بودند اما در حقیقت آنان مهندسین مکانیک بودند. آنان ریاضیات و علم را به صورت رسمی یاد نگرفتند ، آنها خود دارای ذهنی پویا ، منطقی و کنجکاو بودند که این از ملزومات موفقیت در زمینه ی مهندسی است. آنها برای خود تونل باد ساختند ، رمز چرخش و پرواز پرندگان را فهمیدند ، توانستند هواپیما را کنترل کنند ، از سکانهای کنترلی استفاده کردند و پرواز کردند. هواپیمای موتوری ساختند و در زمینه ی ملخ به پیشرفتهایی دست یافتند. موفقیت آنان از روی خوش شانسی نبود بلکه نتیجه ی تلاشها و زحمات بی وقفه ی آنها بود.




    منبع: An Introduction to Flight نوشته ی Richard S.Shevell
    ترجمه: مجتبی هدایت پور


    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    خوب بچه ها دیدید که برادران رایت واقعا عجب آدمای بزرگی بودن ، از دوچرخه سازی به کجا رسیدن ، بدون اینکه بخوان انتگرال ده گانه حساب کنن یا اینکه از نرم افزار متلب کمک بگیرن!!! خلاصه اینکه دو تا مهندس کامل و تمام بودن و هرچی که کم داشتن به سرعت درست می کردن ، و یکی دیگه از مهمترین ویژگیهاشون تلاش و پشتکارشون بود. واقعا لقب پدران پرواز مخصوص چنین کسانی است. ما هم باید یاد بگیریم که اینگونه تلاش و پشتکار داشته باشیم.

    امیدوارم مطالب امروز هم براتون مفید باشه و نهایت استفاده رو ببرید

    دوستان احتمالا بقیه ی مطلب رو از بعد از عید شروع کنم ، البته احتمال داره. پس اگه مطلب بعدی دیر شد نگران نباشید چون بعد از عید با قدرت بیشتری ادامه پیدا می کنه + مطالب خیلی خیلی جالبتر
    پیشاپیش عیدتون مبارک باشه و موفق باشید.

    ( دوستان فراموش نکنید که این مطالب از قوانین Copyright پیروی میکنه پس اگه کسی خواست کپی کنه منبع یادش نره )
    امضای ایشان

    Captured Forever


  3. 15 کاربر مقابل از mojcris عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  4. Top | #12
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    20
    نوشته ها
    337
    تشکر
    680
    تشکر شده 3,324 بار در 334 ارسال

          Session 005

    خوب دوستان با سلام مجدد امیدوارم همتون خوب خوب باشید از تاخیر چند روزه بابت ادامه ی مطلب عذر می خوام و همونطور که قول داده بودم با مطالب شیرینتر بر می گشتم اول یه دوره ی کوچولو می کنیم و بعد درس جدید رو شروع می کنیم ، از آقای Cayley و دوستانشان رسیدیم به برادران رایت که تونستن خیلی خوب پرواز کنند ، حالا بعد از این همه تلاش متاسفانه یا خوشبختانه وارد یک دوره میشیم که جهان در جنگ به سر می بره ، بله درسته ، جنگ جهانی اول. هنگام شروع جنگ جهانی کشورها به این فکر افتادن که از هواپیما برای جنگ استفاده که این موجب توجه به پرواز و هواپیما دوچندان بشه ، و صد البته جان هزاران نفر گرفته بشه . ادامه رو باهم دیگه می خونیم ببینیم چه اتفاقی می افته و چه پیشرفت های چشمگیری صورت می گیره

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    پس از برادران رایت

    به دنبال موفقیت برادران رایت ، یک تندباد ناگهانی در زمینه ی هوافضا در اروپا رخ داد. در این زمینه می توان به شخصی به نام Santos Dumont اشاره کرد که موفق به ساخت یک هواپیما شد ، هرچند از هواپیمای 1907 برادران رایت بهتر نبود اما از هواپیمای سال 1903 آنها کمی بهتر بود. در فرانسه در سال 1909 Louis Bleriot یک هواپیمای تاریخی ساخت که موفق به پرواز بر فراز کانال انگلیس شد. این پرواز ها بدون شک توانایی هواپیماها را در عرصه ی حمل و نقل آشکار کرد. بریتانیا در نیروی دریایی احساس ضعف می کرد و تصمیم به استفاده از هواپیما گرفت ، فرانسه نیز از پیشرفتهای Bleriot کمک گرفت و بالاخره در ایالات متحده شخصی به نام Glenn Curtiss موفق یه ساخت یک هواپیما شد که توانایی فرود و شناور شدن روی آب را داشت.
    جنگ جهانی اول انگیزه ها را برای استفاده از هواپیما برانگیخت. هواپیما ها ابتدا تنها برای شناسایی استفاده می شدند ، اما پس از گذشت مدت اندکی آنها مجهز به تپانچه برای دفع دشمن شدند. تیر بار بر روی آنها نصب شد ، و بالاخره به بمب مجهز شدند. حال دیگر به خانواده ی هواپیماها می توان جنگنده ها و بمب افکن ها را نیز اضاف کرد.جنگ های هوایی آغاز می شوند.

    تصاویر Bleriot:



    تصاویر Curtiss:





    پس از جنگ جهانی اول

    پایان جنگ جهانی اول موجب بازماندن پیشرفت بسیار سریع صنعت هوایی شد ، بسیاری از شرکتهای هواپیما سازی ناپدید شدند. با این وجود هنوز تعدادی بودند که زمان خود وقف بهبود و توسعه ی صنعت هوایی کنند اما همه ی آنها موجب بهبود هواپیما نمی شدند بلکه تنها تعداد بسیار معدودی از این هواپیماهای توسعه یافته به مرحله تولید انبوه رسیدند. یکی از این هواپیماها هواپیمای NC-4 بود که مربوط به نیروی دریایی ایالات متحده بود. این هواپیما دارای چهار موتور 400 اسب بخاری و 12 سیلندر بود. در سال 1919 یک گروه سه تایی از این هواپیماها تصمیم گرفتند مسیر Long Island تا Lisbon را در کشور پرتغال در 13 روز طی کنند ، اما تنها یکی از آنها به مقصد رسید و دو تای دیگر مجبور به فرود در اقیانوس شدند. با این وجود این پرواز طولانیترین در طول تاریخ بود. چند هفته پس از آن Aclock و Brown یک بمب افکن انگلیسی را بدون هیچ گونه توقف توانستند از انگلیس به ایرلند برسانند. بالاخره در سال 1924 دو هواپیمای تک موتوره ی ایالات متحده به نام Douglas توانستند دور دنیا را در 175 روز بزنند.

    هواپیمای NC-4:


    در سال 1927 در راستای پیشروی های هواپیماها در دنیا ، پروازهای طولانی مدت به اوج خود رسید و Charles Lindberg توانست مسیر نیویورک تا پاریس با یک هواپیمای تک موتوره به نام Spirit of St.Louis بدون هیچ توفقی در مدت 34 ساعت طی کند. این پروازها و پیشرفت حیرت جهانیان را برانگیخت و توانایی هواپیما را به جهان نشان داد. در آن زمان بسیاری از خلبانان در تلاش بودند تا بتوانند پرواز بر فراز اقیانوسها را با موفقیت پشت سر بگذارند. برخی از آنها پایان ناگواری داشتند. در آن زمان مسیریابی به کمک امواج رادیویی مانند امروز وجود نداشت و تنها وسایل قطب نما و قدرت ذهن بشر بود.

    تصویر Spirit of St.Louis:




    منبع: An Introduction to Flight نوشته ی Richard S.Shevell
    ترجمه: مجتبی هدایت پور


    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    خوب بچه ها دیدید که چطوری علم می تونه هم خوب باشه و هم باعث مرگ هزاران انسان بشه ، و همینطور جنگ هم می تونه چندین کشور رو چند صد سال عقب بندازه و هم می تونه موجب رشد علم هوافضا با سرعت بسیار زیاد بشه ، واقعا خیلی جالبه ، دیدیم که چه خلبانهایی جان خودشون رو از دست دادن و با این حال هنوز برخی به دنبال پرواز بر فراز اقیانوس ها بودند ، به راستی که اگر تلاش اینگونه افراد نبود ما در عصر حاضر چگونه بودیم ؟؟؟ برای پرواز از ایران به آمریکا ! چه می کردیم ؟؟؟
    خوب این قسمت هم تموم شد ، امیدوارم مطالب این قسمت براتون جالب بوده باشه و همچنین مفید ، توی قسمت بعدی می بینیم با وجود پایان جنگ جهانی و رکود صنعت هوافضا هنوز شرکت ها و آدمهایی بودن که حاضر بودن جان خودشون رو برای پیشرفت این علم از دست بدهند.

    ( دوستان فراموش نکنید که این مطالب از قوانین Copyright پیروی میکنه پس اگه کسی خواست کپی کنه منبع یادش نره )
    امضای ایشان

    Captured Forever


  5. 14 کاربر مقابل از mojcris عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  6. Top | #13
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    شماره عضویت
    1574
    نوشته ها
    299
    تشکر
    2,513
    تشکر شده 2,674 بار در 300 ارسال

    مشتاقانه منتظر ادامه این تاپیک هستم!
    امضای ایشان

    Imagination
    is more important than knowledge

  7. 4 کاربر مقابل از space عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  8. Top | #14
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    20
    نوشته ها
    337
    تشکر
    680
    تشکر شده 3,324 بار در 334 ارسال

          Session 006

    خوب دوستان با عرض سلام دوباره ، سال نو رو خیلی دیر تبریک می گم و امیدوارم همتون موفق باشید. بابت اینکه مطالب هم دیر شد عذرخواهی میکنم چون یه مقدار سرم شلوغ بود و امتحان های میان ترم شروع شدن. به قسمت ششم می رسیم جایی که بعد از جنگ جهانی اول دیگه دولت ها نیازشون به هواپیماها کم شد و دیگه بودجه های کلان برای پیشرفت صنعت هوایی نمی ذاشتن ، و فقط در بخش مسافربری یک سری شرکتهای خصوصی کارها را دنبال می کردند. ادامه داستان رو با هم می خونیم


    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    آغاز کار هواپیماهای مسافربری ( قسمت اول)

    سال 1920 نقطه ی شروع مسافربری هوایی. در آغاز اروپایی ها پیشگام بوند. کمپانی انگلیسی Handley Page اولین هواپیمای دو موتوره ی 12 سرنشین را تولید می کند. سال 1922 هواپیمای W8b با موتور 360 اسب بخاری Rolls-Royce خود وارد خطوط هوایی لندن ، پاریس و بروسل شد. سال 1926 هواپیمای Armstrong Whitworth Argosy با ظرفیت 20 سرنشین وارد خطوط هوایی لندن و چند شهر دیگر اروپا شد. فرانسه و آلمان هم وارد عرصه ساخت هواپیمای مسافربری شدند ، از معروفترین آنها می توان به اولین هواپیمای تمام فلزی Junkers F13 در سال 1915 با یک موتور و 4 سرنشین اشاره کرد که مجموعا از 322 قطعه تشکیل شده بود. F13 سفرهایی در خطوط اروپا ، آفریقا و آمریکای جنوبی تا سال 1930 انجام داد. سال 1932 مدل جدید Junkers Ju52 با ظرفیت 17 سرنشین وارد بازار شد و بیش از 200 هواپیما به سایر کشورها فروخته شد. در هلند نیز شخصی به نام Antony Fokker اقدام به ساخت هواپیما نمود و توانست Fokker FVIIb-3m را که هواپیمای 10 سرنشین با 3 موتور 300 اسب بخاری بود در سراسر جهان به فروش برساند.

    Armstrong

    Junkers Ju52

    W8b

    Junkers F13

    Fokker FVIIb-3m


    در ایالات متحده پیشرفتها بسیار کند بود تا اینکه یک هواپیمای تک موتوره به نام Fairchild FC-2W با 4 سرنشین به جهان معرفی شد. و سپس اولین هواپیمای چند موتوره ی آمریکایی با نام Ford 4AT وارد عرصه ی صنعت شد. این هواپیما هم تمام فلزی بود و مانند Junkers F13 از روکش آلومینیومی استفاده می کرد. در این زمان یعنی حوالی سال 1928 خطوط هوایی آمریکا ، کانادا ، مکزیک ، آمریکای مرکزی و اروپا از Ford 4AT استفاده می کردند. در سال 1928 شرکت بوئینگ مدل 80A خود را معرفی می کند ، هواپیمای 18 سرنشین با 3 موتور 525 اسب بخار. این مدل هواپیما آخرین مدلی بود که ارابه ی فرود آن ثابت بود و حدود 16 نمونه از آن ساخته شد. در سال 1931 شرکت Stinson یک هواپیمای موفق 10 سرنشین با 3 موتور 215 اسب بخار تولید کرد. در سال 1933 هواپیمای Curtiss T-32 Condor ، نسل جدید هواپیماهای دو موتوره وارد عرصه پرواز شد و 45 فروند از آن به خطوط هوایی شرق و آمریکا فروخته شد. ویژگی اصلی و منحصر به فرد این هواپیما ارابه ی فرود آن بود که قابلیت جمع شدن داشت که این ویژگی از نیروی پسا به مقدار زیادی می کاست. عمر این هواپیما بسیار کم بود چرا که هواپیمایی جدید وارد عرصه ی پرواز شده بود. این هواپیما چیزی جز Boeing 247 نبود ، هواپیمای 10 سرنشین ، دو موتوره و تمام فلزی با ارابه ی فرود جمع شونده. موتورهای 550 اسب بخار ، سرعت بلند شدن این هواپیما به 155 mph می رسید ، در حالیکه بیشتر هواپیماها در آن زمان سرعتی بین 110 و 125 mph داشتند. طراحی منحصر به فرد Boeing موجب کاهش چشمگیر نیروی پسا و افزایش کارایی آن شده بود.

    Ford 4 AT

    Curtiss T-32 Condor

    Boeing 247

    منبع: An Introduction to Flight نوشته ی Richard S.Shevell
    ترجمه: مجتبی هدایت پور


    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    خوب دوستان بخش کوتاهی از توسعه ی صنعت هوانوردی و مسافربری مورد بررسی قرار گرفت ، دیدیم که اولین حرکتها از اروپا شروع شد و هواپیماهای کوچک و با تعداد سرنشین کمتر از 20 نفر کم کم رواج پیدا کرد ، این هواپیماها اغلب کوچک بودند و راندمان خیلی خوبی نداشتند ، پس از آن ایالات متحده وارد عمل شد و در ابتدا نتوانست به خوبی خود را نشان دهد اما در میانه ی رقابت بالاخره توانستند در مدت زمانی با استفاده از بوئینگ 247 خود از رقبای خود جلو بیفتند. در بخش بعدی به بررسی بیشتر این هواپیما ها می پردازیم امیدوارم مطالب این سری هم برایتون مفید باشه
    امضای ایشان

    Captured Forever


  9. 14 کاربر مقابل از mojcris عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  10. Top | #15
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    20
    نوشته ها
    337
    تشکر
    680
    تشکر شده 3,324 بار در 334 ارسال

          Session 007

    خوب دوستان ، در جلسه ی قبل رسیدیم به هواپیماهای مسافربری و با انواع ابتدایی آن آشنا شدیم ، این جلسه قسمت دوم هواپیماهای مسافربری را بررسی می کنیم ، خوب دیگه بریم دنبال ادامه ی مطلب :

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    آغاز کار هواپیماهای مسافربری ( قسمت دوم )

    247 توانست خود را در خطوط هوایی آمریکا جا کند و تمام خطوط هوایی را بگیرد ، اما شرکت هواپیما سازی Douglas پاسخ 247 را با DC-1 و سپس نسخه ی توسعه یافته ی آن یعنی DC-2 داد. DC-2 با سرعت 170 mph ، سریعتر از 247 بود و بسیار هم راحتتر بود و از لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر بود. این هواپیما به سرعت جای 247 را گرفت و موجب سقوط 247 شد. حالا دیگر خطوط هوایی ایالات متحده با نسخه های جدید و بزگتر DC-3 پر شده بود. هواپیمای 21 سرنشین ، بسیار راحتتر از سری های قبلی ، با موتورهای 1200 اسب بخار و سرعت بلند شدن 180 mph. پیش از آنکه ایالات متحده وارد جنگ جهانی درسال 1941 بشود بیش از 800 فروند از این هواپیما به سراسر جهان فروخته شد. در طول دوران سخت جنگ جهانی بیش از 11000 فروند از این هواپیما تولید شد و در اکثر خطوط هویی دنیا یافت می شدند.

    Douglas DC-3

    به جز نسخه ی جدید بوئینگ به نام Stratoliner هیچ هواپیمای دیگری توانایی مقابله با DC-3 را نداشت. Stratoliner چهار موتوره که ظرفیت 33 مسافر را داشت کار خود را در سال 1940 آغاز کرد. اما در پی آغاز جنگ جهانی دوم تولید آن با کاهش روبرو شد. در آغاز سال 1942 مدل جدید شرکت Douglas با عنوان DC-4 که یک هواپیمای چهار موتوره بود وبا ظرفیت 44 مسافر که تنها برای امور مسافربری طراحی شده بود معرفی شد و مدل دیگر آن که هم باربری و هم مسافربری بود با عنوان C-54 تولید شد. بیش از 1300 فروند از مدل DC-4 خطوط هوایی جهان را پر کرده بود ، هواپیمایی با موتورهای 1450 اسب بخار و سرعت بلند شدن 230 mph.

    Boeing Stratoliner

    Douglas DC-4

    قبل از آنکه به بررسی جنگ جهانی دوم بپردازیم باید به این موضوع اشاره کنیم که جنگ جهانی اول و مسابقاتی که در سراسر جهان در سالهای 1920 تا 1930 در زمینه ی پرواز برگزار می شدند تاثیر به سزایی در پیشرفتنهای کنونی داشتند. برای مثال مسابقات هوایی Schneider ، Thompson و Bendix Trophy تاثیر بسیار زیادی در زمینه ی پیشرفت طراحی هواپیما داشتند. از جمله برندگان این مسابقات می توان به Curtiss R3C-2 که توسط Jimmy Doolittle در سال 1925هدایت می شد ، هواپیمای انگلیسی British Super marine که طراح آن Reginald Mitchell بود و هواپیمای Weddell-Williams اشاره کرد.

    British Super Marine


    Weddell Williams Racer – 1932

    در زمینه ی نظامی نیز هواپیما ها پیشرفتهای زیادی کردند ، برای مثال در ارتش ایالات متحده هواپیمای Boeing F4B-4 و P-26A در سال 1932 و در نیروی دریایی ایالات متحده Vought Corsair ، بمب افکن Martin B-10 و جنگنده های Grumman F3F و F4F در سال 1935 توانستند نام خود را در تاریخ ثبت کنند. در طول جنگ جهانی دوم جنگنده ها و بمب افکنها پیشرفت چشمگیری داشتند نظیر North American Mustang و Lockheed P-38 ، Boeing B-17, B-19 ، Douglas A-20 , A-26 و Convair B-24. به جز ایالات متحده کشورهای انگلیس و آلمان نیز تلاشهایی در زمینه جنگنده ها و بمب افکنها داشتند.


    Boeing P-26A

    Lockheed P-38

    Boeing B-17

    Boeing B-29



    منبع: An Introduction to Flight نوشته ی Richard S.Shevell
    ترجمه: مجتبی هدایت پور


    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    خوب هواپیماهای مسافربری هم دیدیم ، همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بعد از جنگ جهانی دیگه سرمایه گذاری در زمینه ی هوافضا خیلی کم شد و اکثرا شرکتهای خصوصی بودن که به هوافضا اهمیت می دادن ، اما جنگ جهانی دوم یک استارت دوباره برای هوافضایی ها بود که دوباره جون بگیره
    امیدوارم این قسمت هم براتون مفید بوده باشه
    امضای ایشان

    Captured Forever


  11. 15 کاربر مقابل از mojcris عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  12. Top | #16
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    20
    نوشته ها
    337
    تشکر
    680
    تشکر شده 3,324 بار در 334 ارسال

    با سلام خدمت همه ی دوستانِ گلِ آوا استاری

    متاسفانه به دلیل امتحانات و مشغله های کاری تا تاریخ اول تیرماه این تاپیک جانِ تازه نخواهد گرفت!!! ، به همین دلیل از همه ی دوستان عذرخواهی میکنم ، ولی از اول تیرماه به بعد با مطالب فوق العاده تری در خدمتتون خواهم بود

    امیدوارم همه ی دوستان در امتحانات و اونایی که امتحان ندارن در زندگیشون موفق باشن
    امضای ایشان

    Captured Forever


  13. 11 کاربر مقابل از mojcris عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  14. Top | #17
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    شماره عضویت
    923
    نوشته ها
    206
    تشکر
    2,132
    تشکر شده 2,060 بار در 207 ارسال

    سلام
    چرا این تاپیک انقد ساکته؟؟!؟!
    آقای mojcris دو ماه و چند روز از اول تیر گذشته ها!!!
    نمیخواین ادامه بدین؟(لطفا )
    امضای ایشان
    من شکوفایی گل های امیدم را در رویاها میبینم
    وندایی که به من میگوید:
    گرچه شب تاریک است،
    دل قوی دار سحر نزدیک است...

  15. 5 کاربر مقابل از BigBang عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  16. Top | #18
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    20
    نوشته ها
    337
    تشکر
    680
    تشکر شده 3,324 بار در 334 ارسال

          Session 008

    سلام خدمت همه ی دوستان و عذر خواهی بابت خیلیییییی دیر شدن مطالب هوافضایی ! میدونم که خیلی خیلی دلتون برای هوافضا تنگ شده بود ! اعتراف کنید ! خوب کلا سر رشته ی داستان از دستم در رفته !!! آهان ! رسیده بودیم به جنگ جهانی دوم !! توی قسمت های قبلی دیدیم که صنعت هوافضایی با چه فراز و نشیبهایی روبرو بود ، توی جنگ جهانی اول به اوج سرمایه گذاری رسید و تونست به خوبی پیشرفت کنه ! اما بعد از جنگ دیگه فقط یه عده ی خاص بودن که به صورت خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری میکردن و کافی نبود اما باز خیلی خوب بود ! امیدوارم این جنگ ها زیاد بشه !!! تا ما بیشتر پیشرفت کنیم !!! بگذریم ! بعد از یه دوره ی خیلی کوتاه با شروع جنگ جهانی دوم دوباره سرمایه گذاری ها در زمینه ی هوایی شدت گرفت ! و بچه های هوافضا هم همه خوشحال شدن ! اون سال یادمه توی کنکور از 100 نفر برتر 99 نفر هوافضا رو به عنوان رشته ی تحصیلی خودشون انتخاب کرده بودن !!!!!!!!!
    آخرین توسعه و پیشرفتها بعد از جنگ جهانی دوم مربوط به هواپیماهای مسافربری و اغلب کم سرنشین بود ، قدرت موتورها کم و مشکلات زیادی داشت. بعد از جنگ جهانی دوم پیشرفت چشمگیری در زمینه ی مسافربری و تجاری رخ داد... حالا میریم به سراغ ادامه ی داستان که ببینیم چه خبر میشه !!! خیلی جذاب میشه !

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    پس از جنگ جهانی دوم ( قسمت اول )




    پس از جنگ جهانی دوم پیشرفتها و توسعه های هواپیماهای جنگی به خدمت هواپیماهای تجاری درآمد ، پیشرفتهای که هرگز در جنگ به آنها نرسیده بودند ، ظهور نسل جدید هواپیماهای Douglas یعنی DC-6 و هواپیمای جدید Lockheed Constellation در سال 1946 حاکی از این پیشرفتهاست. این دو هواپیما گام بلندی را در عرصه هواپیماهای تجاری برداشتند ، با ظرفیت 52 مسافر و چهار موتور پرقدرت و افزایش سرعت بلند شدن تا 320 mph. تنظیم فشار هوای داخل کابین هواپیما و همچنین افزایش ارتفاع پرواز این هواپیماها راحتی آنها را دوچندان کرد چرا که این هواپیماها قادر بودند در بالاتر از جریانهای تلاطمی هوا پرواز کنند و از تکانهای کابین جلوگیری کنند. مدت اندکی پس از این دو هواپیما ، دو هواپیمای دیگر به نامهای Convair 240 و Martin 404 اما این بار در ابعاد کوچکتر تولید شدند. Convair 240 با موتورهای توبینی که داشت از دیگری موفقتر بود.


    Lockheed Constellation




    نسخه های جدید DC و Lockheed با نامهای DC-6B , DC-7 و DC-7C و Super Constellation وارد خطوط هوایی شدند. طول این هواپیماها برای افزایش بارگیری افزایش یافت و همچنین از موتورهای با قدرت بیشتری استفاده می کردند. در این موتورها که موتورهای جدیدی به شمار می رفتند گازی که در اگزوز از دست می رفت به کار گرفته شد و از آن برای چرخاندن توربین استفاده کردند. با این کار سرعت بیشتر و راندمان بالاتر به دست آمد و از لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر بودند. این هواپیماها خطوط هوایی را به تصرف خود درآوردند تا اینکه در سال 1959 هواپیماهای Boeing 707 و Douglas DC-8 با موتور جت توانستند به کار هواپیماهای دیگر خاتمه دهند. اگرچه ی موتورهای جدیدی که در دو مدل قبلی استفاده می شد بهتر از موتورهای چند سال گذشته بودند اما از نظر اقتصادی به صرفه نبودند بنابراین در سال 1959 این دو هواپیمای جدید با موتور جت خود که سرعت بسیار بیشتر و کارایی بهتری داشتند جای آن دو را گرفتند.

    یکی دیگر از پیشرفتهای پس از جنگ جهانی دوم ساختStratocruiser Boeing 377 بود که از توسعه ی بمب افکن B-29 ساخته شد.این هواپیما برای باربری نظامی طراحی شده بود. اولین پروازش را در سال 1944 انجام داد و بیش از 888 فروند از آن تولید شد. در سال 1947 نسخه ی جدید آن تولید شد ، این بار یک هواپیمای دو طبقه بود ، طبقه ی پایین آن برای مسافران استفاده می شد و بسیار راحت و مجلل بود ، با موتورهای 3500 اسب بخار و 28 سیلندر ، این هواپیما بسیار پرسرعت و مجلل بود اما از لحاظ اقتصادی صرفه نداشت به همین دلیل تولید آن متوقف شد.



    منبع: An Introduction to Flight نوشته ی Richard S.Shevell
    ترجمه: مجتبی هدایت پور

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    خوب دوستان این از قسمت هشتم ! دیدیم که باز هم هواپیماهای مسافربری قویتر و بزرگتر و سریعتر شدند ، تعداد ایرلاین ها افزایش یافت و مردم هرچه بیشتر از پرواز برای مسافرت استفاده میکردند ، البته هنوز هم پرواز کردن از لحاظ اقتصادی به صرفه نبود به همین علت هنوز جای بیشتری برای کار کردن داشت ، در این قسمت موتورهای پیستونی رو دیدیم که میتونستن تا یه مقدار قدرت مناسب برای موتور تولید کنن و ملخ رو به حرکت در بیارن ، اما توی قسمت بعدی میبینیم که چطوری یک جوان میاد و یه طرحی خیلی خوب برای موتورهای جدیدتر با کارایی خیلی خیلی بهتر که بعدها موتور جت نامیده شدن ، پیشنهاد میده. امیدوارم از این قسمت هم لذت برده باشید !

    ( دوستان فراموش نکنید که این مطالب از قوانین Copyright پیروی میکنه پس اگه کسی خواست کپی کنه منبع یادش نره )
    امضای ایشان

    Captured Forever


  17. 14 کاربر مقابل از mojcris عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  18. Top | #19
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    20
    نوشته ها
    337
    تشکر
    680
    تشکر شده 3,324 بار در 334 ارسال

          Session 009

    خوب دوستان گرامی ، با سلام مجدد ! از شبکه ی پرواز در خدمت شما هستیم !!! به قسمت دوم از بخشِ (پس از جنگ جهانی دوم می رسیم) دیدم که موتورهای توربینی جدید ساخته شدند و بعد از اون هم هواپیماهای ملخی وارد کار شدند ! اما از آنجا که بشر به دنبال سرعت بیشتر و وقت کمتره ! ملخ ها قادر نبودند سرعت مورد نظر رو تامین کنند ! چون که ملخ سرعتش تا حدی مورد قبول است و بعد از از اینکه سرعتش به سرعت صوت برسه دیگه کارایی خودش رو از دست میده. برای همین بازم یکی از جوانان این مرز و بوم !! (منظورم وطن نیست هاااا ، منظورم دنیاست) دست به کار میشه و به سرعت های بالای سرعت صوت میرسه !!!! حالا چجوری ؟؟؟؟ بریم به دنبال بقیه داستان تا ببینیم چجوری می خواد این کار رو انجام بده !!! ببینیم اصلا میتونه یا نه !!!

    به دنیای موتورهای جت خوش آمدید !!!

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    پس از جنگ جهانی دوم (قسمت دوم)


    پس از جنگ جهانی دوم دانشمندان بیشتر روی موتورهای توربینی تمرکز داشتند و به توسعه ی آنها می پرداختند. این موتورها از سال 1900 فعالیت خود را شروع کردند و کار آنها انتقال نیرو به شفت بود. در موتورهای جدیدتر که آنها را توربوپراپ می نامیم این نیرویی که به شفت منتقل می شود باعث چرخیدن ملخ می شود. اما ملخ خود دارای محدودیت سرعت بود و سرعت آن یه حدی فراتر نمی رفت و در نزدیکی سرعت صوت نیروی پیشرانش با اختلال مواجه می شد. همچنین نیروی پسای ایرفویل در سرعت های نزدیک به سرعتصوت به شدت افزایش می یافت. تا اینکه در سال 1928 یک دانشجوی دانشکده ی افسری بریتانیا به نام Frank Whittle یک تز دکتری نوشت که در آن بیان می کرد که می توان به سرعت های بالاتر از صوت دست یافت. او پیشنهاد کرد در یک موتور توربینی گازهای خروجی از اگزوز می توانند نیروی پیشرانشی را تولید کنند که در این صورت هواپیما بدون ملخ می تواند به سرعتهای بسیار بالایی دست پیدا کند. این ایده در آن زمان بسیار توهم انگیز بود چرا که در آن زمان بیشترین سرعت هایی که به آن رسیده بودند چیزی در حدود 350 mph بود. اما این محدودیت تنها به خاطر استفاده از ملخ بود و قبول نظریه ی این جوان برای آنها دشوار بود.
    همانطور که گفته شد در آن زمان به گفته های Whittle چندان اهمیتی داده نشد ، اما او گواهی ثبت اختراع خود را توانست کسب کند و امتیاز آنرا برای خود حفظ کند ، تا اینکه بالاخره یک شرکت تصمیم به تست موتور او گرفت. دولت بریتانیا نیز حمایت کامل خود را از این طرح اعلام کرد ، تا اینکه در سال 1941 اولین مدل این هواپیماها با نام Gloster E.28/29 با یک موتور جت بود به پرواز درآمد. پس از آن در تابستان 1944 هواپیمای جت جنگنده دو موتوره Gloster Meteor ساخته و به خدمت بریتانیا درآمد. نخستین طرح آمریکایی جت های جنگی مربوط به مدل Bell Airacomet XP-59A می باشد که از موتور Whittle استفاده می کند. نخستین نسخه ی کاربردی جت های جنگی ایالات متحده Lockheed F-80 Shooting Star می باشد. که از دو موتور Whittle استفاده می کند و در سال 1945 به کار گرفته شد. آلمان ها نیز از دیگر کشورها عقب نبودند ، درواقع برای نخستین بار پرواز با هواپیماهای جت در آگوست 1939 توسط German Heinkel آلمانی انجام شد ، او توانست بیش از 178 پرواز موفق داشته باشد. هواپیمای جت جنگنده دوموتوره ی Messerschmitt Me 262 نقشی اساسی در صنعت تولید جت در آلمان داشت.

    Gloster Meteor Fighter



    Lockheed F-80 Shooting Star


    جنگ جهانی دوم با پیشرفت سریع هواپیماها همراه بود.موتورهای جت به سرعت پیشرفت کردند و هر بار سرعت آنها بیشتر و مصرف سوخت آنها کمتر می شد. بالهای Sweepback برای بهبود اثرات ناشی از سرعتهای بیشتر از سرعت صوت به کار گرفته شدند. جهان شاهد هواپیماهای مافوق صوت می شود. هواپیماهایی نظیر: بمب افکن B-29 ، هواپیمای Bell X-1 که برای اولین بار در سال 1947 توسط Chuck Yeager به سرعت صوت رسید ، Douglas D-558-II با سرعت 1.89 برابر سرعت صوت در سال 1951 ، در سال 1953 در یک پرواز دیگر Chuck Yeager موفق شد هواپیمای Bell X-1A را با سرعت 2.5 ماخ به پرواز در آورد ، و بالاخره در سال 1962 راکت آمریکایی به نام North American X-15 در یک پرواز باورنکردنی توانست با سرعت 6.7 ماخ و ارتفاع 108 کیلومتر به پرواز درآید. این پرواز شگفت انگیز تا سال 1981 یعنی زمان ساخت شاتل فضایی بی رقیب ماند.

    Bell X-1

    North American X-15



    منبع: An Introduction to Flight نوشته ی Richard S.Shevell
    ترجمه: مجتبی هدایت پور

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    این قسمت یه خورده هیجان انگیزتر شده ! مثل همیشه دوباره یکی از بچه ها یه طرحی داد !!! و بقیه تنها کاری که کردن این بود که رد کنن !!! اما ما بچه ها !!! هیچوقت نااُمید نمیشیم ! و دیدیم که Whittle عزیز ! چقدر تلاش کرد و بالاخره جتِ خودش رو ثبت کردن! بعد از اون هم که کلی هواپیما با سرعت های خیلی زیاد درست کردن که دیگه فکر کنم موشک بودن نه هواپیما !!!! خدا بده سرعت !!! هنوز یه قسمت دیگه از این بخشِ جنگ جهانی دوم مونده که که توی قسمت بعدی خواهیم دید. امیدوارم این قسمت هم براتون مفید و جذاب بوده باشه.
    امضای ایشان

    Captured Forever


  19. 12 کاربر مقابل از mojcris عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  20. Top | #20
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    20
    نوشته ها
    337
    تشکر
    680
    تشکر شده 3,324 بار در 334 ارسال

          Session 010

    تاريخچه و مكانيك پرواز         
    سلام به همه کاربران عزیز آوا

    بعد از یک تاخیر طولانی مدت این تاپیک رو ادامه میدم و امیدوارم هنوز انرژی داشته باشید !! البته اگر هم انرژی نداشته باشید هواپیماهای جدید بهتون انرژی خواهند داد ! خوب توی پست های قبلی تا اینجا رسیدیم که بعد از هواپیماهای ملخی و سرعت های پایین و پس از کلی تلاش بالاخره بشر تونست به سرعت های بالاتر از صوت برسه و موتورهای جت متولد شدند. در این قسمت که ادامه قسمت قبلی هست چند مدل دیگه از هواپیماها رو معرفی می کنم و اینکه موتور جت تا چقدر باعث پیشرفت صنعت هوایی و به ویژه نظامی شد.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    پس از جنگ جهانی دوم (قسمت سوم)

    در راستای پیشرفت های علم و فناوری در زمینه ی پرواز و همچنین ساخت تونل باد جنگنده ها و بمب افکن ها از ثمرات این پیشرفت ها استفاده کرند و نسل جدیدی از آنها به نامهای Republic F-84 و North American F-86 در طول سالهای 1946 و 1947 به پرواز درآمدند. بمب افکن Boeing B-47 با 6 موتور توربوجت قدرتمند جای خود را از سال 1950 تا سال 1957 در ارتش ایالات متحده تثبیت کرد تا اینکه جای خود را به بمب افکن قدرتمندتری به نام Boeing B-52 داد. بمب افکنی با 8 موتور توربوجت و مدت زمان پرواز بیشتر.
    از لحاظ طول عمر دو هواپیما بودند که عملکرد جالبی را ثبت کردند. هواپیماهای Douglas A-4 و جنگنده های Mc Donnell F-4 که از سال 1956 تا 1961 وارد عرصه شدند و تا مدت 25 سال توانستند سلاحهای با ارزشی باقی بمانند. موتورها ، قطعات الکترونیکی ، بارگیری بالا ، و عملکرد بسیار عالی این جنگنده ها حیرت انگیز بود تا اینکه پس از گذشت 10 سال از ساخت آنها مدل جدیدتر معرفی شد و قابلیتهای آن بسیار گسترش یافته بود اما طرح کلی مشابه مدل قبل بود.


    Republic F-84


    North American F-86


    Boeing B-47 Bomber


    Boeing B-52 Bomber


    Douglas A-4


    Mc Donnell F-4 Fighter

    به سال 1970 می رسیم ، نسل جدید جنگنده ها شامل جنگنده های دو موتوره Grumman F-14A Navy ، جنگنده ی دو موتوره ی McDonnell Douglas F-15 و General Dynamic F-16 با سرعت های بیش از 2 ماخ عرضه شدند. این جنگنده ها مجهز به سیستم های بسیار پیشرفته ی هدف یابی ، دنبال کننده ی هدف ، و سیستمهای الکترونیکی دفاعی بودند به طوری که گاهی قیمت این سیستمها از قیمت خود هواپیما بیشتر می شد. پس از اینها یک جنگنده ی بسیار قدرتمندتر به نام Rockwell B-1 طراحی شد ، هزینه های ساخت این جنگنده بسیار زیاد بود به همین دلیل عملیات ساخت آن متوقف شد ، تا اینکه بالاخره در سال 1980 اولین B-1B Bomber تولید شد و به جهان معرفی شد.


    McDonnell Douglas F-15


    General Dynamics F-16


    Rockwell B-1B Bomber


    منبع: An Introduction to Flight نوشته ی Richard S.Shevell
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    خوب دوستان عزیز دیدیم که بعد از اینکه موتور جت تولید شد دیگه تقریبا خواسته ها مربوط به موتور رو به خوبی فراهم می کرد و دیدیم که دیگه شرکت ها و کشورها روی اورده بودن به اینکه هواپیماهاشون تجهیزات جانبی بیشتر و قویتری داشته باشه. مثلا تجهیزات الکترونیکی رو توسعه دادن. هواپیمایی نظیر F16 که از لحاظ دینامیکی هنوز هم بی نظیره و برای خیلی از ماموریت ها استفاده میشه. توی قسمت بعدی به بررسی نقش موتور جت در حمل و نقل عمومی می پردازیم. همانطور که دوباره مشاهده کردید مثل همیشه اولین بار تکنولوژی در صنایع نظامی به خدمت گرفته شد و حالا نوبت به بخش عمومی رسیده! امیدوارم این قسمت هم براتون مفید بوده باشه.



    ( دوستان فراموش نکنید که این مطالب از قوانین Copyright پیروی میکنه پس اگه کسی خواست کپی کنه منبع یادش نره )
    ویرایش توسط mojcris : 08-26-2013 در ساعت 09:57 AM
    امضای ایشان

    Captured Forever


  21. 11 کاربر مقابل از mojcris عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. مباني مكانيك نيوتني
    توسط Astronomer در انجمن مکانیک سماوی
    پاسخ ها: 12
    آخرين نوشته: 08-03-2012, 11:22 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای آوا استار محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد