در این تاپیک سعی می کنیم بنده و تمام دوستان روش محاسبه ی برخی از پارامتر های تلسکوپ مانند بزرگنمایی، نسبت کانونی، قدرت گرداوری نور، توان تفکیک و .... را در اختیار دوستان قرار دهیم.
در این تاپیک سعی می کنیم بنده و تمام دوستان روش محاسبه ی برخی از پارامتر های تلسکوپ مانند بزرگنمایی، نسبت کانونی، قدرت گرداوری نور، توان تفکیک و .... را در اختیار دوستان قرار دهیم.
البته در بزرگنمایی های زیاد بازهم استفاده از بارلو های معمولی پیشنهاد نمی شود زیرا بارلو عموماً با افت کیفیت همراه است اما برخی از بارلوهای کمپانی اریون و سلسترون افت کیفیت محسوسی ندارد (من که متوجه نمی شوم!)
اگر به اوج نمی رسی نگران نباش
من رسیدم، خبری نبود
من یک تلسکوپ 100ٍِ ed orion دارم با فاصله کانونی 900 . با این دستگاه از چشمی 4 ویلیام اپتیک هم استفاده میکنم ( بسیار چشمی با کیفیتی است و البته گران ) ... با تلسموپ شما اگر از نوع ed باشه هم میتوان از این نوع چشمی ها بدون هیچ افت کیفیتی استفاده کرد به علاوه اینکه میدان دید بسیار بازی هم دارد ...
با چشمی 10 خود تلسکوپ بزرگنمایی من 90 است که الیته میدان دید محدودی دارد وبا استفاده از بارلو بزرگنمایی 180
درسته!ولی دقیق ترش اینه :
m = 6.5-5 log Delta + 5 log D
m: میانگین قدر مرئی ( همونی که با چشم میبینیم از پشت چشمی)
Delta : قطر مردمک چشم انسان که بین 5.5 تا 7.5 ولی شما 6.5 در هنگام رصد درشب بگیرید!در روز 6! واحد بر حسب میلی متر وارد کنید!
D : قطر آینه تلسکوپ بر حسب میلی متر
بری نمونه : حد قدر مرئی میانگین برای یه تلسکوپ 12 اینچ (304.8 میلی متر) و 6.5 میلی مت قطر مردمک در نگام رصد دقیقا 14.855 میشه!
نکته :
اگه هنگام رصد محیط تاریک تر باشه طبیعتا قطر مردمک بزرگتر میشه و نوربیشتری رو دریفت میکنه و ما می تونیم کمی قدر دیدمون روبالا ببریم!
یه سایت خوب برای محاسبه آنلاین تعداد زیادی پارامترهای تلسکوپ و عکاسی و مقر!
http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm
ویرایش توسط 169 : 10-07-2010 در ساعت 09:03 PM دلیل: اضافه کردن لینک
دوست عزیز از نوع نگارش شما معلوم است که بسیار المپیادی هستید!
بله دقیقاً چیزی که شما می فرمایید دقیق تر است اما رویکردی که منجمان ایرانی دارند (البته عمومشان نه همه) رویکرد فرمول گریز است، یعنی به هر شیوه ای متوسل می شوند که از فرمول و رابطه فرار کنند حالا شما وقتی دلتا رو هم اضافه می کنی دیگه اوضاع بسیار خطرناک می شه
به هر حال از دقت نظر ما بسیار متشکر هستم
کتاب های المپیاد و این جور چیزا خوندم ولی بیشترتو نت و سایتهای انگلیسی دنبال مطلب گشتم!و بیشتر کار تو همین تلسکوپ بوده!به دلیل علاقه ام!
یه نکته به دوستان فرمول گریز : فرمول خلاصه شدی یه مطلب به زبان ریاضیه!و کارمون رو خیلی راحت میکنه!دلیلی نداره که فرمول گریز باشیم!:
پارامتر های یک تلسکوپ محدودان ولی من اگهه اجازه بدید میخوام به بررسی تلسکوپ بپردازم که مرتبط با همین موضوع هم هست!البه این مطالبی که مینویسم تئوری هسش و با تلسکوپی از این دو نوع اون چنان کار نکردم!
سوال : ماکستوف نیوتنی بهتر است یا اشمیت نیوتنی ؟
میخوام کمی در مورد این موضوع حرف بزنم تا بتونم شمارو بهتر د مورد انتخاب تلسکوپ راهنمایی کنم!
اول یه نکته بگم که تلسکوپ های اشمیت نیوتنی ( یا کاسگیرین)تا 20 تا 30 اینچ محدودیت تیغه ندارن ولی تلسکوپ های ماکستوف نیوتنی (یا کاسگیرین) تا 8اینچ محدودیت دارن فعلا!این برمیگرده به ساختار تیغه و طراحیش! به فرض میتونید تصور کنید که یه ماکستوف 8اینچ ممکنه 3 سانتی متر ضخامت تیغه اش باشه! پس در اینجا به بررسی تلسکوپ های 8اینچ ماکستوف نیوتنی یا اشمیت نیوتنی تا 8اینچ میپردازم!
اول یه نگاهی به این عکس بندازید :
مقایسه بین تلسکوپ ماکستوف نیوتنی 8اینچ با نسبت کانونی 4 | و اشمیت نیوتنی 8اینچ با نسبت کانونی 4
ساختار اشمیت نیوتنی باماکستوف نیوتنی دیقا شبیه همه!در هنگام استفاده از اشمیت نیوتنی وقتی به یک خوشه باز مثلا پروین نشانه بریم میبینیم که ابتدا تصاویر فوکوس نیست پس سعی در فوکوس کردن تصویر میکنیم تا ستاره ها رو در نقطه ای ترین حالت ببینیم! اگه کمی از فوکوسر رو دست بزنیم مبینیم که سریعا از فوکوس خارج شده و ستاره ا دیگهنقطه ای نیستن! بهاون نمودار خطی سمت راست توجه کنید! میبینید که در یک نقطه روی محور عمودی همه به هم رسیدن ولی کمی پاینن تر یابالاتر رو نگاه کنیم میبینیم سریعا از فوکوس خارج میشن!این از معایت اشمیت نیوتنی است! ولی حالا به نمودار ماکستوف نگاه کنید! میبینید که چندخط پس از مدتی کمکم به هم نزدیک میشن با به نقطه به هم برسن ( بلای اون نقطه فوکوس در تصویر نیست) ای مطلب یعنی اینکه شما میتونید خیلی راحت تر و اهسته تر ستاره ای رو فکوس کنید!بدون اینکه ناگهانی از فوکوس خارج بشه!
یه نکته ایه هم هست شاید به چشم نیاد وی خیلی خیلی مهمه!
در تلسکوپ ها یه پارامترداریم به اسم Airy Disc ( صفحه هوایی) که میزان صفحه ای بودن ستاره ا رو نشون میده!یه جور شبیه قطر زاویه ای ولی اصلا ربطی به این نداره چون ستاره ها خیی خیلی دورن! این بر میگرده به ساختار تیغه!
این پارامتر نشون میده که اگه ستاره ها رو ببینیم واقعا یه نقطه میبینیم یا یه صفحه دایره ای کوچک روشن!
بازم به تصویر قسمت نمودا ا نگاه کنید! دراشمیت نیوتنی چند خط روی محور عمودی دقیقا ری هم میرن و مشه گفت نقطه میشن!ولی در ماکستوف نسبت به نیوتنی نقطهنیس بلکه شبیه عدس میمونه! یعنی ستاره ها در ماکستوف نیوتنی در حالت فوکوس کمی دایره ای شکل هستن نسبت به اشمیت نیوتنی که به صورت نقطه ای هستن! اینو نه میشه گفت معایب نه میشه گفت خوبی!!! چون در ماکستوف ما میتونیم ستاره ها رو دایره ای ببینیم همون طوری که هستن ولی در اشمیت میتونیم ستاره ها رو نقطه ببینیم که باعث میشه در هنگام ثبت رصد و عکسبرداری جدایی زاویه ای یا ستاره ای دوتایی نزدیک هم رو بهتر تشخیص بدیم!این بر میگرده به سلیقه ی خودتون!ولی من پینهاد میکنم اگه برای عکسبرداری تفریحی می خواید استفاده کنید بهتره ماکستوف و در رصد معمولی و عکسبرداری به منظور تعیین پارامترهای دقیقتر از اشمیت استفاده کنید
در اشمیت نیوتنی و ماکستوف نیوتنی باز هم خطای کما دیده میشه ولی کمتر از نیوتنی! که معمولا اگه دقت کنید در توضیحات محصولات اشمیت نیوتنی یا ماکستوف نیوتن گفته نمیشه که خطا کما حذف شده( به جز در طراحی ریچی کرتین که بحثش جداست) بلکه میگن به حداقل رسیده!این حرف در مقایسه با تلسکوپ های نیوتنی گفته شده! پس همین ور که گفتم خطا هست ولی کمتر! اما کدام کمتر است؟اشمیت یا ماکستوف؟
بازم به تصویر نگاه کنید قسمت پراکندگی نور و خطای کما! در اشمیت نیوتنی خطای کما بیشتر از ماکستوف نیوتنی است! میشه گفت در حاشیه تصاویر تا دوبرابر ماکستوف نیوتنی میرسه!پس بازم اینجا ماکستوف سرتره!!! لین تصویری که گذاشتم در قسمت نمودار هم میشه برای خطای کما استفاده میشه هم نمایش فوکوس کردن!
نتیجه :
اشمیت نیوتنی : محدود شدن تیغه 30 اینچ ، سری خارج شدن از فکوس، نقطه ای شدن ستاره ها، ارزان تر بودن، مناسب رصد و عکسبرداری جدی،
ماکستوف نیتنی : محدود شدن تیغه تا 10اینچ، دیر خارج شدن از فوکوس، به صورت صفحه شدن ستاره ها، نسبت به اشمیت گرانتر بودن، مناسب عکاسی تفریحی و کمتر جدی
یه نکته مقید : هیچ فرقی بین تصویر و روشنایی اشمیت نیوتنی با اشمیت کاسگیرین نیست(با قطرهای دهانه یکسان منظورمه) !اگه میخواید تلسکوپ با بودجه کمتر بخرید بهتره اشمیت نیوتنی بخرید! برای ماکستوف نیوتنی هم به همین شکله!
امیدوارم خوب و خوندش راحت بوده باشه!
ویرایش توسط 169 : 10-09-2010 در ساعت 06:45 PM
یه پارامتری هست به منظور مشخص کردنقدرت جمع اوری نور!! البته این پارامتر خیلی ساده محاسبه میشه ولی معمولا این پارامتر رو با قدرت چشم انسان مقایسه میکنن( قطر معیارش هم 7 میلی متر فک کنم بود!) در کل این پارامتر چیز خاصی نیست ولی یه نکته توشه که مهمه! و اینکه قدرت جمع آوری همون مساحته!!
قدرت جمع اوری نور برای تلسکوپ های 6 تا 16 اینچ :
6 اینچ : 472
7 اینچ : 647
8 اینچ : 841
9 اینچ : 1070
10 اینچ : 1317
11 اینچ : 1589
12 اینچ : 1898
13 اینچ : 2222
14 اینچ : 2586
15 اینچ : 2962
16 اینچ : 3364
این اعدادی که نوشتم مثلا 6 اینچ، 472 برابر چشم انسان قدرت داره!! حالا شما فرض کنید که این اعداد برابر مساحت سطح خوده آینه است!درسته اعداد واقی نیستن ولی میزانش به نسبت درسته!
خب نکته اصلی که میخوام بگم اینه که ممکنه بدونید بعضی از شماها!
شما قصد خرید یه تلسکوپ رو دارید ولی نمی دونید 8 بخرید 10 بخرید 12 بخرید و ...
یه تلسوپ خوب اولین چیزی که بایدبه سمتش برید قطرشه!!! هر چه تلسکوپ قطرش بالاتر بود اون تلسکوپ قوی تریه! به اون لیست اینچ و قدرت ها توجه کنید!
شما اگه یه تلسکوپ 14 اینچ دابسونی داشته باشید انگار دقیقا 3 تا تلسوپ 8 اینچ دارید!!
یا اینکه 4 تا تلسکوپ 6 اینچ داشته باشید انگار یه 12 اینچ دارید! این تعداد فقط از ضرب و تقسیم به دست میاد! ولی مهمه بدوند که نسبتا چه قدر قدرت نوریش بیشتره!پس همیشه حواستون به این باشه!
البته این یکی از فاکتور های مهم خرید تلسکوپه که باید بهش توجه کنید! فاکتور بعدی قدرت جدا سازی یا به اصطلاح قدرت تفکیک تلسکوپه که دوستان توضیح دادن!
یه چیز مهم در مور میدان دید دو چشمی ها :
اگه روی بدنه دوچشمی نگاه کنید دو تا عدد میبینید. یکی که 20*80 هست که اولی بزرگنمای دوچشمی و دومی هم قطر عدسی دو چشمی تونه که اینو 99% منجم ها میدونند.
یکی دیگه هم هست که بر حسب فوت یا متر مینویسند.البته اگه واسه شما این عدد رو نداشته باشه حتما میدان دید بر حسب درجه زده!
خب این عددی که میگفتم به این شکل و با واحدهای یارد،فوت و متر می نوبسند. مثلا 257ft In 1000ft!
برای بدست آوردن میدان دید اگه فوت بود بایدعدد 257 رو به 52.5 تقسیم کنید ومیدان دیدتون رو برحسب درجه ببینید.
این سه واحد رو به ذهن بسپارید :
- اگه واحد عدد اول متر بود تقسیم بر 16
- اگه واحد عدد اول فوت بود تقسیم بر 52.5
- اگه واحد عدد اول یارد بود تقسیم بر 17.5
حالا در بعضی موارد این طوری مینویسند : 158Feet in 1000 Yards
اگه این طوری دید میتونید عدد اولی رو به واحد یارد(یعنی همون معیاره) تبدیل کنید یعنی 158 فوت برابر 52.6 یارد است. بعد طبق اون سه عددی که گفتم 52.6 رو تقسیم بر 17.5 کنیدکه میشه 3 درجه!
واحدها :
1 فوت تقریبا 30.5 سانتی متر
1 یارد تقریبا برابر 91.5 سانتی متر
1 یارد برابر 3 فوت
______________________________________________
یه چیزه دیگه که اگه بدونید بعدنیست
مردمک خروجی یه دوربیندوچشمی خیلی راحت حساب میشه! مردمک خروجی همون قطر نوری است که از چشمی دوچشمی بیرون میاد! اگه قطر مردمک خورجی یه دوچشمی 8 میلی متر باشه و قظر مردمک چشم انسان 6 میلی متر اون موقع مقداری از نور خروجی رو نمی بینیم! مردمک خورجی اگه کمتر از 6 باشه بهتره! و خیلی هم پایین نباشه که نشه به راحتی میدان دید دوچشمی رو دید!
بری محاسبه مردمک خروجی باید قطر عدسی برحسب میلی متر رو بر بزرگنمایی تقسیم کنید. یعنی واسه یه دوربین دو چشمی 15*70 مردمک خوجی برابر 4.6 میلی متر است.(15/70 = 4.6)
.
در تلسکوپ های کاتادیوپتریک در عدسی ورودی،اینه از کوتینگ های مختلفی افاده می کنند.این کوتینگ هم چون در مورد میزان نور وردی بحث میکنه اینجا قرار میدم.
کوتینگ آیینه اصلی و آینه ثانویه :
در تلسکوپ های انعکاسی که از آیینه اصلی استفاده می کنند باید از کوتینگ مناسبی استفاده کرد.معمولا نقره و آلومییوم برای آیینه کردن شیشه استفاده می شود ولی چون نقره طی کوتاه مدت از بین می رود به همین خاطر درخلاء از روکش گذاری(کوتینگ) بار آلومینیوم استفاده میشود.زمانی که نور وارد تلسکوپ می شود و زمانیکه به آیینه بر خورد می کند مقداری از انرژی نور جذب آیینه و مقداری هم بازتاب نامناسب و مقدار زیادشم هم بهطور کلی بازتاب می شود.ولی این بازتاب کلی حدود 90% است. امروزه با روکش گذاری با انواع مختلف مواد شیمیایی میزان بازتاب از اینه اصلی را افزایش میدهد.
اول از همه که روکش الومینیوم برای ایینه کردن استفاده می شود. از ماده ی شیمیایی SiO2 ( کوارتز) و بعد از TiO2 ( تیتانیوم دی اکسید) و بعد از Si02 ( سیلیسویم دی اکسید) است.
کوتینگ عدسی(اشمیت یا بعضا عدسی ها تلسکوپ شکستی) :
در تیغه های تلسکوپ اشمیت از جنس خاصی از شیشه به اسم Water White glass استفاده می شود.این نوع جنس با کوتینگ خود به طور معمول یه چیزی بین 98% تا 99% نور را از خود عبور می دهد.
ولی این نوع شیش بدون کوتینک یه چیزی حدود 90.5% نور را از خودش عبور می دهد.
هر شرکت برای خود از کوتینگ خاصی استفاده می کند.کوتینگی که شرکت سلسترون استفاده می کند از ماده ی MgF2 ( منیزیوم فلورایت) و بعد HfO2 ( هافنیم دی اکسید) است. بااین کوتینگ نور ورودی به 97.4% افزایش پیدا کرد.
شرکت مید هم تقریبا مثله همین شرکت سلسترون برای کوتینگ اپتیک خود استفاده می کند.
منبع : سایت سلسترون
ویرایش توسط 169 : 01-24-2011 در ساعت 12:06 PM دلیل: اضافه کردن منبع
.
سلام. ببخشید که تاپیک قدیمی رو از تو صندوقچه کشیدم بیرون.
سوالم اینه که در تلسکوپهای نیوتنی، آینه ثانوی معمولا به صورت میانگین چند درصد از نور ورودی رو سد میکنه؟
فکر میکنم مشخصاتی که در سایتهای مختلف برای تلسکوپها مینویسن بدون در نظر گرفتن این موضوع هست. مثلا مقدار نور جمع آوری شده توسط یه نیوتنی 8 اینچی رو مینویسن 1111 برابر. اما این عدد رو با توجه به مساحت کامل دهانه تلسکوپ محاسبه کردن. اگر مقدار نور کسر شده توسط آینه ثانویه رو هم در نظر بگیریم این عدد باید کمتر بشه!
اگه اشتباه میکنم بفرمایید.
ممنون
ویرایش توسط محمد مهدی محمدی : 12-08-2013 در ساعت 09:15 PM
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)