نمایش نتیجه های نظرسنجی ها: به نظر شما جهاني كه در آن زندگي ميكنيم چگونه است؟

رأی دهندگان
24. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • ازلي و ابدي است.

    5 20.83%
  • ازلي است ولي ابدي نيست.

    2 8.33%
  • ازلي نيست ولي ابدي است.

    1 4.17%
  • ازلي و ابدي نيست.

    16 66.67%
صفحه 16 از 17 نخستنخست ... 6121314151617 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 151 تا 160 , از مجموع 166

موضوع: جهان ازلی و ابدی (مباحثه)

  1. Top | #1
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    كاربر ممتاز آوااستار
    مدال نقره كشوري المپياد نجوم
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    شماره عضویت
    251
    نوشته ها
    640
    تشکر
    8,088
    تشکر شده 5,531 بار در 622 ارسال

          جهان ازلی و ابدی (مباحثه)

    در اين تاپيك هم مبنا رو قرار داديم بر مباحثه و هركس هر نظري داره بياد بگه و اصلا مهم نيست با چه جنبه اي اين مسئله رو بررسي ميكنيد!
    فلسفي، مذهبي، فيزيكي و يا ...
    اما دقيقا صورت سؤال چيست؟

    بنظر شما جهاني كه در آن زندگي ميكنيم چگونه است؟

    1) ازلي و ابدي است.
    2) ازلي است ولي ابدي نيست.
    3) ازلي نيست ولي ابدي است.
    4) ازلي و ابدي نيست.

    *ازلي بودن دقيقا يعني بوده كه بوده و نقطه آغازي نداشته.

    **ابدي بودن هم يعني خواهد بود كه خواهد بود و پاياني نخواهد داشت.


  2. Top | #151
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    Jun 2012
    شماره عضویت
    4801
    نوشته ها
    15
    تشکر
    32
    تشکر شده 147 بار در 17 ارسال

    درود بر شما جناب اکبرنیا

    عرض بنده هم مطابق با فرمایش شماست .
    بنده عرض کردم که عالم اگر ابدی باشد ، ازلی هم هست و اگر ابدی نباشد ، ازلی هم نیست .
    یعنی عالم یا ابدی و ازلی است یا نه ابدی است و نه ازلی .
    اما اگر عالم ماده ازلی نباشد به معنای این است که نقطه آغازی دارد و از هیچ به وجود آمده است . توجه می فرمایید که در چنین حالتی منظور ما از خلقت زمانی است که ماده از عدم به وجود آمده است .
    ولی چون انسان تا کنون حتی 1 مورد خلقت چیزی را در عالم تجربه نکرده است و ندیده است که چیزی از هیچ به وجود بیاید پس این امر عقلا محال است .

    اما ممکن است کسی بگوید : ممکن است خلقت چیزی از عدم صحت داشته باشد و فقط ما آن را تجربه نکرده باشیم ( یعنی مثلا فقط در ابتدای عالم یکبار خلقت ماده از عدم به وجود آمده است )
    پاسخ ما به چنین مطلبی این است : ما خلقت چیزی از عدم را هیچ گاه تجربه نکرده ایم ( استقرا ) و هیچ دلیل و توجیه علمی و منطقی هم برایش نداریم ( استنتاج )
    چیزی که نه به استقرا و نه به استنتاج ثابت نمی شود پس دلیلی هم برای پذیرفتنش نداریم .
    چنانچه کسی که ادعا می کند خلقت چیزی از عدم امکان پذیر است ، او باید گفته خودش را ثابت کند که نه با استقرا و نه استنتاج چنین موردی حاصل نمی شود .

    پس می توانیم نتیجه بگیریم که عالم باید ازلی باشد و چون عالم ازلی باشد پس ابدی هم هست .

  3. 11 کاربر مقابل از Abar Ensan عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  4. Top | #152
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    شماره عضویت
    2107
    نوشته ها
    3
    تشکر
    13
    تشکر شده 19 بار در 3 ارسال

    به نظر من این جهان به خودی خود نه ازلی هست نه ابدی.
    ولی چون موجودیتش به وجودی ازلی و ابدی هست پس طبق این رابطه ازلی و ابدی میشه گفت.
    چون نمیشه گفت که خدا کی ماده این جهان رو خلق کرده پس از این بعد ازلی و ابدی خواهد بود.
    امضای ایشان
    یا زهرا(س)

  5. 4 کاربر مقابل از helix2011 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  6. Top | #153
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    Mar 2013
    شماره عضویت
    7498
    نوشته ها
    21
    تشکر
    418
    تشکر شده 71 بار در 20 ارسال

    نقل قول نوشته اصلی توسط Ehsan نمایش پست ها
    ماده ای با این تعریف(الکترون و پروتون و ...) ازلی نیستند!
    دوست من ماده چیه؟میشه تعریفش کنی؟مرزی بین ماده و انرژی میشه قائل شد؟

  7. 6 کاربر مقابل از Khoofo عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  8. Top | #154
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Feb 2011
    شماره عضویت
    545
    نوشته ها
    1,564
    تشکر
    7,743
    تشکر شده 17,035 بار در 1,523 ارسال

    نقل قول نوشته اصلی توسط Khoofo نمایش پست ها
    دوست من ماده چیه؟میشه تعریفش کنی؟مرزی بین ماده و انرژی میشه قائل شد؟
    جهان ما از یک سری ذرات بنیادی تشکیل شده و یک سری از اونها، کوارکها و الکترونها هستند. تفکیکی که اونجا برای ماده قائل شده بودیم این بود که کوارکها بتونن پروتون و نوترون تشکیل بدن و به همراه الکترونها تشکیل ِ اتم بِدن، اونجا منظورم این بود و داخل ِ پرانتز هم اشاره کردم البته.

    اما این که میشه مرزی بین ماده و انرژی قائل شد، بیشتر به فلسفه بر می‌گرده تا روشهای فیزیکی.
    امضای ایشان
    یک سر به هوای کوچک در این دنیای بزرگ

  9. 12 کاربر مقابل از Ehsan عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  10. Top | #155
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    شماره عضویت
    1003
    نوشته ها
    505
    تشکر
    137
    تشکر شده 3,297 بار در 484 ارسال

    نتیجه ای که از این مباحثه میشه گرفت به نظر من اینه که:

    جهان به معنی فلسفی آن (یعنی مطلق هستی و وجود) ازلی و ابدی است و تبدیل عدم به هستی و بالعکس عقلا محال است.

    اما جهان به معنی فیزیکی آن (یعنی همین فرم مادی و ذرات بنیادین و زمان و...) ازلی و ابدی نیست. یعنی تولد ماده که بهمراه آن زمان نیز متولد شده یک شروعی دارد و یک پایانی.

    ولی سوال اینجاست که اگر جهان فیزیکی ما شروعی دارد از چه چیز منشأ گرفته؟ و اگر پایانی دارد به چه چیز ختم می شود؟

    پاسخ آن است که ماده از عدم بوجود نیامده و مطمئنا منشأ ای دارد اما آن منشأ بعلت اینکه از نوع ابعاد مکانی و زمانی نیست لذا خارج از قدرت فهم و ادراک ماست و هیچگاه علم فیزیک قادر به کشف ماهیت آن نیست. به نظر من این تنها جوابی است که می توانیم بگوییم و بس.

  11. 6 کاربر مقابل از smhm عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  12. Top | #156
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Mar 2012
    شماره عضویت
    3738
    نوشته ها
    200
    تشکر
    819
    تشکر شده 796 بار در 195 ارسال

    نقل قول نوشته اصلی توسط smhm نمایش پست ها
    نتیجه ای که از این مباحثه میشه گرفت به نظر من اینه که:

    جهان به معنی فلسفی آن (یعنی مطلق هستی و وجود) ازلی و ابدی است و تبدیل عدم به هستی و بالعکس عقلا محال است.

    اما جهان به معنی فیزیکی آن (یعنی همین فرم مادی و ذرات بنیادین و زمان و...) ازلی و ابدی نیست. یعنی تولد ماده که بهمراه آن زمان نیز متولد شده یک شروعی دارد و یک پایانی.

    ولی سوال اینجاست که اگر جهان فیزیکی ما شروعی دارد از چه چیز منشأ گرفته؟ و اگر پایانی دارد به چه چیز ختم می شود؟

    پاسخ آن است که ماده از عدم بوجود نیامده و مطمئنا منشأ ای دارد اما آن منشأ بعلت اینکه از نوع ابعاد مکانی و زمانی نیست لذا خارج از قدرت فهم و ادراک ماست و هیچگاه علم فیزیک قادر به کشف ماهیت آن نیست. به نظر من این تنها جوابی است که می توانیم بگوییم و بس.
    اما دوست عزیز ما تو تلقی های دینیمون حتی تو قران اینو داریم که جهان از عدم تو سط خدا خلق شده.
    اصلا واژه "خلق"و خالق بودن تو ریشه ی عربیش که نگاه کنیم از این میاد که از عدم چیزی ساخته بشه و یا کسی چیزی رو از عدم بسازه.ودر غیر این صورت عربا واژه خلق رو به کار نمیبرن و واژه "صنع"
    به جاش استفاده میشه.
    امیدوارم منظورمو رسونده باشم
    امضای ایشان
    اوغات خوش آن بود که با دوست به سر شد
    باقی همه بی حاصلی و بی خبری بود

  13. 3 کاربر مقابل از berjis93 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  14. Top | #157
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    Mar 2013
    شماره عضویت
    7498
    نوشته ها
    21
    تشکر
    418
    تشکر شده 71 بار در 20 ارسال

    نقل قول نوشته اصلی توسط Ehsan نمایش پست ها
    جهان ما از یک سری ذرات بنیادی تشکیل شده و یک سری از اونها، کوارکها و الکترونها هستند. تفکیکی که اونجا برای ماده قائل شده بودیم این بود که کوارکها بتونن پروتون و نوترون تشکیل بدن و به همراه الکترونها تشکیل ِ اتم بِدن، اونجا منظورم این بود و داخل ِ پرانتز هم اشاره کردم البته.

    اما این که میشه مرزی بین ماده و انرژی قائل شد، بیشتر به فلسفه بر می‌گرده تا روشهای فیزیکی.
    پس کوارک و الکترون یا بنیادی ترین اجزاء هستی که شاید در آینده کشف بشن از چیزی جز خودشون درست نشدن.این نشون دهنده ازلی بودنشون میتونه یاشه یا نه؟
    در مورد ماده و انرژی منظورم اینه که از لحاظ فیزیک میشه مرزی براشون تعریف کرد؟

  15. 3 کاربر مقابل از Khoofo عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  16. Top | #158
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    6114
    نوشته ها
    276
    تشکر
    2,535
    تشکر شده 2,560 بار در 294 ارسال

    سلام
    در مورد این که این دنیا ازلی یاابدی هست باید بگم چیزی که هست و ما می تونیم اونو ببینم و در مورد صحبت کنیم و چیز هایی که در اینده اکتشاف میشن و در معرض دید ما نسانها قرار میگیرن یک روزی از بین میرن پس ابدی نیستند . این دنیا حادث شده و هر چیزی که حادث میشه یک روز از بین میره . تنها چیزی که قدیم هست وجود خداست و لاغیر . برای حادث شدن احتیاج به علت است و لی در قدیم هیچ علتی نیست تا به وجودش بیاره .
    البته این یه بحث فلسفیه شاید دوستانی باشند که نپذیرن .
    امضای ایشان
    اهل ابادی عشقم ز همین ویرانم
    همه رفتند ولی با دل خود میمانم
    همسفر باشم اگر با تپش شب بوها
    دست اخر به گلستان تو سرگردانم
    هر چه کردم که نگویم دل ما هم تنگ است
    خیره شد یاد تو بر ما که خودم میدانم


  17. کاربر مقابل از SAEED560 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  18. Top | #159
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    شماره عضویت
    1003
    نوشته ها
    505
    تشکر
    137
    تشکر شده 3,297 بار در 484 ارسال

    نقل قول نوشته اصلی توسط berjis93 نمایش پست ها
    اما دوست عزیز ما تو تلقی های دینیمون حتی تو قران اینو داریم که جهان از عدم تو سط خدا خلق شده.
    اصلا واژه "خلق"و خالق بودن تو ریشه ی عربیش که نگاه کنیم از این میاد که از عدم چیزی ساخته بشه و یا کسی چیزی رو از عدم بسازه.ودر غیر این صورت عربا واژه خلق رو به کار نمیبرن و واژه "صنع"
    به جاش استفاده میشه.
    امیدوارم منظورمو رسونده باشم
    نخیر دوست عزیز
    واژه خلق به معنی آفرینش از هیچ نیست. در هیچ کجای قرآن نیز به خلقت چیزی از عدم اشاره نشده. اگه حتی یک مورد سراغ دارید بیاورید.
    در آیات زیادی از قرآن صراحتا خلقت از یک چیز قبلی بیان شده مثل:
    خلق الانسان من علق
    و بدأ خلق الانسان من طین
    هو الذی خلق من الماء بشرا
    و الله خلق کل دابه من ماء
    ...
    احتمالا واژه مد نظر شما کلمه «ابداع» یا «بدیع» است به معنی آفرینش چیزی بدون سابقه قبلی. این کلمه هم بمعنای آفرینش از هیچ نیست. بلکه فقط می خواهد بگوید که بعضی چیزها بدون سابقه آفریده شده اند مانند آفرینش اولین انسان، یا آفرینش اولیه آسمانها و زمین. این نوع آفرینش یک نوع خلقت جدیدی است اما نه از هیچ.
    حتی آفرینش جهان کائنات نیز طبق برخی احادیث از یک حقیقت نوریه آغاز شده و یا از عالم عقل یا صادر اول بوجود آمده که البته این عالم ها چون از جنس زمان و مکان نیستند، قبل و بعد در مورد آنها بی معناست و فهم و درک ما نیز از شناخت آنها عاجز است. اما بهرحال یک چیزی هست و عدم نیست.

    در مورد ازلی و ابدی بودن جهان (به معنای فلسفی آن) به پست 130 همین تایپیک رجوع کنید.

  19. کاربر مقابل از smhm عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  20. Top | #160
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدير ارشد
    تاریخ عضویت
    Feb 2011
    شماره عضویت
    545
    نوشته ها
    1,564
    تشکر
    7,743
    تشکر شده 17,035 بار در 1,523 ارسال

    جهان ازلی و ابدی (مباحثه)         
    نقل قول نوشته اصلی توسط Khoofo نمایش پست ها
    پس کوارک و الکترون یا بنیادی ترین اجزاء هستی که شاید در آینده کشف بشن از چیزی جز خودشون درست نشدن.این نشون دهنده ازلی بودنشون میتونه یاشه یا نه؟
    در مورد ماده و انرژی منظورم اینه که از لحاظ فیزیک میشه مرزی براشون تعریف کرد؟
    منظورتون از این که «شاید در آینده کشف بشن از چیزی جز خودشون درست نشدن» چیه؟

    در هر صورت آن نشانه ای که ما بهش استناد می کنیم تا بگیم ماده به این صورت زمانی در گذشته تشکیل شده، انفجار بزرگ هستش؛ نظریه ای برآمده از مشاهدات و تایید شده با رصدها.

    اما این که از لحاظ فیزیکی چه فرقی هست بین ماده و انرژی، این جای بحث داره. محتوای جهان فیزیکی تنها ذرات بنیادین هستند، به همین جهت شما می تونید عده ای از اون ذرات بنیادین رو ماده بنامید و عده ای دیگر رو انرژی، اما این که کدوم ماده باشه و کدوم انرژی جای بحث داره و شاید همه رو دوگانی ماده-انرژی بنامیم، ولی در مباحث قبلی منظور ما از لفظ «ماده» مشخصه.
    امضای ایشان
    یک سر به هوای کوچک در این دنیای بزرگ

  21. 8 کاربر مقابل از Ehsan عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


صفحه 16 از 17 نخستنخست ... 6121314151617 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای آوا استار محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد