صفحه 5 از 5 نخستنخست 12345
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 48 , از مجموع 48

موضوع: نجوم و باستان

  1. Top | #1
    کاربر ممتاز
    کاربر فعال

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    شماره عضویت
    115
    نوشته ها
    190
    تشکر
    898
    تشکر شده 1,324 بار در 159 ارسال

          نجوم و باستان

    به پیشنهاد یکی از دوستان تایپیکی رو ایجاد کردم در مورد آثار باستانی که با تحقیقات امروزی پی به نجومی بودن و یا حتی رصد خونه بودن اونها بردند.
    خوبیه این سایت اینه که بچه ها از سراسر کشورمون هستن و هر کس با معرفی مکان های باستانی شهرش که یه جورایی نجومی هم هست به بالا رفتن اطلاعاتمون کمک میکنه. پس بسم الله
    امیدوارم تایپیک خوبی بشه
    با تشکر
    بی نقطه...


  2. Top | #41
    کاربر ممتاز
    کاربر فعال

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    شماره عضویت
    115
    نوشته ها
    190
    تشکر
    898
    تشکر شده 1,324 بار در 159 ارسال

          برج رادکان، تنها تعيين کننده فصل، سال و نوروز است

    تهران _ ميراث خبر:
    برج تاريخي رادکان چناران تنها برجي است که توانايي تعيين چهار فصل، سال کبيسه و آغاز نوروز را دارد.
    «منوچهر آرين» پژوهشگر نجوم باستاني در همايش چنارانشناسي ويژه برج رادکان با اعلام اين خبر افزود: «تا چند سال پيش تصور مي شد اين برج آرامگاه يکي از ايلخانيان است اما مقبره اي شمردن برج يک نظريه است که هيچ سنديت عملي براي آن ارايه نشده است.
    «آرين» افزود: «اين برج سند استوار کار علمي خواجه نصيرالدين طوسي منجم بزرگ ايران است، تاريخ منقوش بر کتيبه در برج نيز سال 660 هجري قمري را که همزمان با اتمام ساخت بناهاي وابسته به رصد خانه مراغه است نشان مي دهد.
    وي تصريح کرد: «برج به 12 ديوار خشتي بيروني با پهنا و بلندي پايه گذاري شده که برج را به 12 بخش 30 درجه اي تقسيم مي شود و هر ديواره 30 درجه از زاويه افق را در برمي گيرد، دو در ديوار مقابل هم ساخته شده و بر ديواره 365 ترک ني ستوني وجود دارد که برج را به 36 ترک 10 درجه اي تقسيم کرده است.»
    آرين گفت: «انتخاب مکان درها، دريچه ها در برج اتفاقي نيست، درها درست در راستاي طلوع يلدايي (آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده است و اين برج تنها برجي است که مي توان از طريق آن چهار فصل، سال کبيسه و آغاز نوروز را معين کرد.»
    به گفته اين پژوهشگر، متاسفانه امروز واحد اندازه گيري خود را به فراموشي سپرده ايم اما در اين برج حتي به اين مساله توجه ويژه شده و 36 ترک برج نوعي واحد اندازه گيري است.
    اين پژوهشگر نجوم باستاني با بيان اين که برج رادکان داراي گويايي علمي و نجومي است، تاکيد کرد: «برج رادکان واقع در مينو دشت استان گلستان هيچ شباهتي به برج رادکان چناران نداشته و فاقد ويژگي هاي نجومي است.»
    برج رادکان يکي از آثار تاريخي چناران واقع در خراسان رضوي است
    .

    بي نقطه...
    امضای ایشان
    فرایم میخوانی به تماشای آسمان. بی آنکه بدانی خودت ستاره ای....
    و از آن روز که تورا دیدم کودک سر به زیری شده ام که در نقاشیهایش جای آسمان تو را رنگ میزند...

    بی نقطه...

  3. 11 کاربر مقابل از sara sadeghian عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  4. Top | #42
    کاربر ممتاز
    کاربر فعال

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    شماره عضویت
    115
    نوشته ها
    190
    تشکر
    898
    تشکر شده 1,324 بار در 159 ارسال

    نظر بقيه دوستان چيه؟؟؟
    بي نقطه...
    امضای ایشان
    فرایم میخوانی به تماشای آسمان. بی آنکه بدانی خودت ستاره ای....
    و از آن روز که تورا دیدم کودک سر به زیری شده ام که در نقاشیهایش جای آسمان تو را رنگ میزند...

    بی نقطه...

  5. 6 کاربر مقابل از sara sadeghian عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  6. Top | #43
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    شماره عضویت
    1459
    نوشته ها
    267
    تشکر
    3,749
    تشکر شده 2,313 بار در 256 ارسال

    با ستان شناسی فضایی

    با سلام به تمامی اعضای گرامی.
    با تشکر از خانم صادقیان به خاطر ایجاد تاپیک نجوم وباستان.
    آیا تابه ح
    آل چیزی در باره باستان شناسی فضایی شنیده یا خوانده ا ید؟
    البته این این موضوع کمی با موضوع نجوم وباستان تفاوت دارد واین تفاوت به این دلیل که در مبحث نجوم وباستان به بررسی مکان ها وابزار های قدیمی که بر روی کره ی زمین است میپردازد ولی باستان شناسی فضایی به بررسی مکا نها وابزارهای قدیمی ای که در فضا از آنها استفاده میشده می پردازد.
    در واقع دیگر زمان ان فرارسیده که با گذشتچندین دهه از ورود اولین انسان به فضا و فرستادن چندین فضاپیما و .... مسا له ای با محوریت تحقیقات باستان شناسی و محافظت از میراث باستانی در فضا پدید آید.
    ریچارد گود باستان شناس دانشگاه براون 20 سال پیش گفت که بقایای فضاپیما ها میتواند اطلاعات مهمی را در اختیار محققان قرار دهد و پایه های مورد نیاز مطالعات باستان شناسی نضامند را در محوطه های فضایی که بشر در طول تاریخ به آنها سفر کرده است فراهم آورد.پس از او پن فینی باستان شناس دانشگاه هاوایی در سال 1993موضوع مطالعات باستان شناسی بر روی محوطه های فضاپیماهای آمریکایی
    وروسی را در ماه ومریخ مطرح کرد.امروزه باسفر های گردشگران بسیار ثروتمند وماجرا جویان بهایستگاههای فضایی بین المللی واذ عان فرستادن این افراد به ماه ومریخ محوطه وآثار باستان شناسی ارزشمندی را در طول تاریخ به وجود اورده ومی اورد.به همین خاطر پیش از انکه پای انسان به این سیارات باز شود باید نضام هایی برای حفاظت از این میراث فرهنگی تدوین شود.در سال 1999 ، شرکتی به نام لوناکورپ پیشنهاد اجرای مأموریتی را در کره ماه با استفاده از روباتها مطرح کرد؛ مأموریتی که در محوطه ترنکوئیلیتی آغاز می‌شد و به سراغ محوطه‌های مختلف باستان‌ شناسی در گوشه و کنار ماه می‌رفت: بقایای کاوشگر رنجر 8 ، سفینه ساویور ، محوطه‌ای که آپولو 17 در آن بر روی ماه نشست و لوناخود ، کاوشگر ناپدید شده روسها. این سفر فضایی که نشا‌نه‌هایی را در بیش از 600 مایل از معروفترین محوطه‌های کاوش شده کره ماه به جا می‌گذاشت به عنوان برنامه‌ای تفریحی آموزشی طراحی شده بود. محققان علاوه بر خطراتی که از سوی شرکتهای سودجو متوجه این محوطه‌های باستان ‌شناسی فضایی است، به خطرات دیگری چون یادگاری برداشتن یا نمونه‌ برداریهای کنترل‌ نشده علمی ، شبیه آنچه که در کاو‌شهای مناطق دور افتاده قطبی روی داده است، اشاره می‌کنند. نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو

    اکنون در پروژه‌ای که می‌تواند نخستین پروژه تحقیقاتی باستان‌ شناسی فضایی محسوب شود، تیمی به رهبری بِت اولیری ، باستان ‌شناس دانشگاه ایالتی نیومکزیکو ، درحال بررسی مالکیت قانونی آثار و سازه‌های موجود در فضا و چگونگی ثبت و حفظ آنها است. اولیری چنین استدلال می‌کند که اگر چه ایالات ‌متحده بر اساس معاهده نمی‌تواند مالکیت خاکی را که قسمتی از سفینه ایگل در آن فرود آمده است از آن خود کند، اما در هر حال قوانین فدرال این کشور در خصوص محافظت از آثار و اشیاء در خصوص اشیای باقیمانده در ماه هم صدق می‌کند. از نظر آنان این پایگاه هوایی می‌تواند نامزد ثبت ملی به عنوان مکانی تاریخی و نخستین نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان مکانی فرا زمینی شود.

    به اعتقاد جیمز کوک ، باستان ‌شناس دانشگاه کویینزلند استرالیا که اخیرا مسئولیت برگزاری چندین سمینار بین‌المللی درمورد حفظ میراث فضایی را بر ‌عهده داشته است، اگر اصول و قوانین خاصی برای بررسی و ثبت اماکن و آثار فضایی تدوین نشود، این آثار قربانی نمونه ‌برداریهای کنترل ‌نشده و حتی فعالیتهای جویندگان گنج می‌شود. او می‌گوید قوانین فدرال مربوط به محافظت از منابع فرهنگی این پتانسیل را دارد که باستان‌ شناسی فضایی را در حوزه باستان ‌شناسی تاریخی جای دهد و نجات دهد.

    به عنوان نخستین قدم در این راستا ، تیم اولیری متشکل از باستان‌ شناسان ، مدیران موزه‌ها و فیزیکدانها ، به جمع‌ آوری مدارک باستان‌ شناسی متعدد در مورد پایگاه ترنکوئیلیتی پرداخته‌اند و با استفاده از این اطلاعات نقشه محوطه را تهیه کرده‌اند، محوطه‌ای که به لطف نبود هوا در کره ماه قرنها به همین شکل باقی ‌خواهد ماند، البته به شرط آنکه از دسترس غارت‌ گران در امان بماند. محافظت از سفینه‌های قدیمی بازمانده بر خاک مریخ و تحقیق در مورد آنها بسیار دشوارتر است. طوفانهای خاک ممکن‌ است به این کاوشگرها آسیب برساند و یا حتی آنها را در زیر خاک سرخ‌ رنگ مریخ نابود کند. و از طرفی به دلیل نبود لایه اوزون در این کره ، نور ماورای ‌بنفش خورشید می‌تواند به سفینه هاصدمه بزند. بنابراین شاید لازم باشد پوششی برای محافظت از آنها تهیه شود.

    اما مطالعه این موضوع از سوی چند باستان‌ شناس و برداشتن قدمهای عملی در این مورد دو مسأله کاملا متفاوت است. وقتی تیم اولری برای بحث در مورد موضوعات مربوط به فضا و تعیین و ثبت فضا‌های تاریخی ملی در فضا به سراغ چند آژانس‌ فدرال مسئول در این زمینه از جمله ناسا رفتند با موانع بوروکراسی مختلف مواجه شدند: "قرار دادن پایگاه ترنکوئیلیتی تحت محافظت ممکن است به این معنی تلقی شود که ایالات ‌متحده قصد داشته حاکمیت خود را بر کره ماه اعمال کند." یا "دفتر ما در این‌باره اختیار قانونی ندارد." در مورد استفاده از فهرست میراث جهانی یونسکو هم مشکلات مشابهی سر راه آن‌ها قرار گرفت، چراکه به گفته مسئولان این دستاورد حتی به اندازه یکی از نبرد‌های جنگ سرد هم ارزش فرهنگی جهانی ندارد.

    اولیری معتقد است که شاید زمان آن فرا رسیده باشد که معاهدات جهانی تازه‌ای برای حفظ این آثار ارائه شود. او به این نکته اشاره می‌کند که انجام تحقیقات باستان ‌شناسی در زمین نیازمند کسب اجازه از مقامات مربوطه است و اگر در فضا هیچ مقامی یا سازمانی مالکیت محوطه‌ها را در اختیار نداشته باشد آنگاه چه کسی باید اجازه تحقیقات باستان ‌شناسی فرازمینی را صادرکند؟ به نظر او ،‌ حل این مشکل مستلزم ایجاد ساختار‌های اداری بین‌المللی تازه در این ارتباط است.
    باستان ‌شناسی فضایی و حل معماهای تاریخی

    جنگ سرد که پیش زمینه رقابت قدرتها برای فتح کره ماه بود مملو از شکستهایی است که ممکن است بدون باستان ‌شناسی فضایی هرگز مورد مطالعه قرار نگیرد. محوطه‌ای که سفینه لونار 5 شوروی سابق در روز 9 می 1965 در آن بر سطح ماه سقوط کرد می‌تواند روزی فرصت‌ ارزشمندی برای مطالعه مجموعه سفینه‌های فاقد سرنشین سری لونار باشد که در دوران رقابت شدید ابرقدرتها بر سر حفظ برتری خود به ماه فرستاده شد. در مورد این محوطه سؤالات نامحدودی مطرح است: آیا محل فرود این سفینه با سوابق موجود در آرشیو‌ها یکی است؟ آیا ترکیب ‌بندی این ماشین با مشخصات آن همخوانی دارد؟ آیا ابزار یا فن‌آوری خاصی ، از نوع جنگ سرد یا دیگر ، در این سفینه‌ها وجود دارد که قبلا اعلام نشده باشد یا در زمین هم مورد استفاده قرار گرفته باشد؟

    ده‌ها محوطه در سطح کره ماه وجود دارد که سفینه‌ها گاه بر اساس برنامه مأموریت خود ، گاه بر حسب تصادف و گاه به دلیل خارج شدن از رده همچنان بر آن باقی مانده‌اند. تنها در پروژه آپولو ، شش بخش مخصوص فرود سفینه به صورت ثابت در پایگاه گذاشته شد و شش بخش مخصوص صعود هم پس از رساندن سرنشینان سفینه به بخش هدایت به عمد برروی سطح ماه رها شد.


    ---------
    منبع:
    www. roshd .ir
    ویرایش توسط melika bidabadi : 09-10-2011 در ساعت 08:23 PM دلیل: عدم ذکر منبع!

  7. 3 کاربر مقابل از melika bidabadi عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  8. Top | #44
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    شماره عضویت
    1587
    نوشته ها
    453
    تشکر
    4,574
    تشکر شده 3,243 بار در 494 ارسال

    اَباختران


    زرتشت در گات‌ها شگفت زده از اهورمزدا مي‌پرسد:
    [اگر تو نه، پس] کيست که به خورشيد و ستارگان راه [گردش و چرخش] بخشيده است؟ به نيروي چه کسي ماه بالا مي‌آيد و دوباره مي‌کاهد؟ چه کسي زمين را نگه داشته و مانع فرو افتادن سپهر شده است؟ کيست که آب و گياه را آفريده است و به باد و ابر تندي و تيزي داده است؟ آفريدگار منش نيک کيست؟ [اگر تو استاد روشنايي و تاريکي و خواب و بيداري را آفريده است؟ چه کسي بامداد و نيمروز و شب را به وجود آورده است تا فرزانگان را عهد و پيمان در ياد بماند؟ (يسنا44)

    در تير يشت، شهرآسمان، شهري است با راه‌هاي باشکوهي که نه در روي زمين يافت مي‌شوند و نه در خيال افسانه پردازان.

    هنگامي که سيارات در ادب پهلوي اَباختران خوانده مي‌شوند، پيداست که اين اصطلاح در دانشي کهن و نجومي کاربرد داشته و فقط مخلوق ذهن نويسنده‌ي بُندهش نيست: سياره را از اين روي اَباختر مي‌گويند که اختر نيست. ستيز اباختران با اختران (ثوابت) و افسانه‌هاي در پيوند با اينان در ادبيات ايران باستان حامل نخستين برخوردها و برداشت‌هاي ايرانيان باستان با دنياي ستارگان است. هرمزد براي آفريدن روشنايي، پيش از ماه و خورشيد، نخست ستارگان اختري و نااختري (اباختران) را آفريد. از اباختر در اوستا،به صورت اپاختَرَه و اپاخِذرَه به معني «پشت سر» مفهوم شمال برداشت مي‌شود. ايرانيان شرقي، جهت را با جنوب مي‌سنجيدند و از اين روي جنوب را «فَرَتَرَه» (=آنچه در جلو است) مي‌خواندند و به «شمال» اباختر ، يعني «آنچه در پشت سر است» مي‌گفتند. يوستي با ترجمه‌ي اباختر به «بي ستاره» به معني «شمال» مي‌رسد. همين واژه در پهلوي به صورت اپاختر و اباختر به معني شمال و ستاره‌ي سيّار آمده و در فارسي از آن به صورت «باختر» هم به معني شرق و هم غرب استفاده شده است. اين جابجايي از اين روي پيش آمده است که هنديان جهت را با شرق مي‌سنجيدند.
    بارتلمه برخلاف يوستي تجزيه‌ي اپاختر پهلوي را به «اَپَه» و «اختر» نادرست مي‌خواند و آن را ترکيب «اَپ» و «اختر» به معني شمال و «اوپه» و «اختر» به معني سياره مي‌داند. با تأکيدي که در اوستاي متأخر بر «بدي» شمال مي‌شود، بايد که ريشه‌هاي اين باور را در زمان‌هايي دورتر از زمان ادبيات پهلوي جست. در ارديبهشت يشت خواسته مي‌شود که دروغ در اپاختر گم شود تا راستي را نابود نسازد. دروغ در ونديداد به پيکر پليدترين حشرات و اهريمن مرگ آفرين که سالار ديوان است از اباختر مي‌آيد. در گزيده‌هاي زادسپرم اباختر، سپاهبد اهريمن براي ايجاد خطر است.

    http://www.tebyan.net
    ویرایش توسط Saeed Jafari : 06-25-2012 در ساعت 04:06 PM
    امضای ایشان
    Everyone needs to choose his own path

    Grand Master Ip Man

  9. 6 کاربر مقابل از Saeed Jafari عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  10. Top | #45
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    8261
    نوشته ها
    13
    تشکر
    6
    تشکر شده 86 بار در 13 ارسال

    بطلميوس، منجم يونان باستان براي مرکزيت زمين استدلالاتي داشت. وي مي گفت: اگر زمين در مرکز عالم قرار نداشته باشد، و عالم هم طبق فرض کروي باشد، يکي از سه حالت زير پيش مي آيد:

    1- زمين در فاصله ي برابر از قطبهاي عالم باشد ولي روي محور عالم نباشد.
    2- زمين بر محور عالم باشد، ولي به يکي از قطبهاي عالم نزديک تر باشد.
    3- زمين نه روي محور عالم باشد و نه فاصله ي برابر از قطبهاي عالم داشته باشد.
    ولي اين سه حالت با مشاهدات ما ناسازگار است، پس زمين در مرکز عالم قرار دارد.
    در مقاله ي پيشين با سري استدلالات بطلميوس براي براي رد حالت اول آشنا شديم. در اين مقاله استدلالات و شواهد بطلميوس را براي رد حالت دوم و سوم ارائه مي بينيم.

    رد حالت دوم:


    در اين حالت، زمين بر محور عالم قرار دارد، ولي به يکي از قطبهاي عالم نزديک تر است. در چنين حالتي، دايره ي افق، آسمان را به دو نيم کره ي نامساوي تقسيم مي کند.

    1- از ديد کساني که در مناطق استوايي زندگي مي کنند، (نقطه ي a در تصوير زير) دونيمکره بالاي افق و زير افق، با هم برابر اند، ولي هر چقدر از استوا به سمت قطبهاي زمين حرکت کنيم، با مناطقي مواجه خواهيم شد (مثلاً نقطه ي b) که آن قسمت از آسمان که بالاي افق است، هميشه از آن قسمت که زير افق است، کوچکتر و کمتر خواهد بود. در نتيجه کساني که در نقطه ي b زندگي مي کنند، آن نيمه که از آسمان بالاي سرشان قرار دارد، از نيمه ي پاييني کوچکتر است.


    2-
    مسأله ي ديگري که چنين حالتي به بار مي آورد، اين است که دايرة البروج، توسط دايره ي افق هميشه به دو نيمه ي نامساوي تقسيم مي شود. در حالي که مشاهده، نشان مي دهد هميشه مي توان 6 برج را بالاي افق ديد، در حالي که 6 برج ديگر زير افق هستند، که با گذر زمان يکي طلوع و ديگري غروب مي کند. اگر زمين به يکي از قطبها نزديک تر بود، تعداد بروجي که در هر زمان مي توانستيم در آسمان ببينيم، بيشتر يا کمتر از 6 برج مي شد.
    3- علاوه بر اينها، در چنين حالتي، مشاهده ي ديگري را نيز بايد انتظار بکشيم: خط سايه ي يک شاخص عمودي، در لحظه ي طلوع و غروب خورشيد ديگر در يک خط نخواهند بود. اين مشاهده به مناطق غير استوايي مربوط مي شود. در اين حالت، خط سايه ي شاخص، در روز اعتدال بهاري، در زمان طلوع خورشيد به سمت شمال غربي، و در لحظه ي غروب خورشيد به سمت شمال شرقي خواهد بود. چرا که اگر زمين در اين حالت قرار گرفته باشد، در اول بهار، خورشيد دقيقاً از نقطه ي شرق طلوع و دقيقا در نقطه غرب غروب نخواهد کرد.
    در حالي که چنين پديده اي در هيچ کجاي عالم اتفاق نمي افتد. بلکه هميشه در روز اعتدال بهاري، سايه ي شاخص عمودي، در لحظه ي طلوع خورشيد، به سمت غرب و در لحظه ي غروب آن، به شمت شرق است. در نتيجه روي يک خط قرار دارند.

    رد حالت سوم:


    حال اگر زمين در موقعيتي که از ترکيب دو حالت پيش حاصل مي شود، قرار بگيرد، چه مشکلاتي پيش مي آيد؟ روشن است که اين حالت نيز غير ممکن است. چرا که مشکلاتي که در دو حالت پيش وجود دارد، باهم روي خواهند داد، وهمانطور که ذکر شد، مشاهده ي آسمان به کلي با اين نتايج مخالف است. پس زمين در نقطه اي به غير از مرکز عالم جاي ندارد.

    شواهد ديگر از زبان بطلميوس:


    ولي بايد گفت که اينها تنها مشکلاتي نيست که براي زمين خارج از مرکز عالم روي مي دهد، بلکه اگر زمين در مرکز نباشد، ماه گرفتگي ها هميشه در زماني روي نمي داد که ماه و خورشيد در نزديکي گره هاي مدار خود باشند. بلکه گاهي اوقات هم بدون اينکه ماه و خورشيد در مقابله باشند، زمين در بين اين دو قرار مي گرفت، و خسوف روي مي داد. در چنين حالتي ممکن است ماه داراي بيشترين عرض دايرة البروجي باشد، ولي با اين همه، خسوفي روي دهد. در حالي که در تمامي خسوفهايي که تابحال رصد شده است، ماه به دايرة البروج بسيار نزديک است و عرض دايرة البروجي اش نزديک به صفر مي باشد.



    در اينجا دلايل بطلميوس براي رد خروج زمين از مرکز عالم، به پايان مي رسد. اين براهين، همانطور که ديده شد، همگي بر اساس کرويت و محدوديت عالم شکل گرفته است. چرا که در دو فصل پيشين کتابش، کرويت آسمان را اثبات کرده بود.
    قدرت و استحکام رياضي اين براهين، به قدري زياد بود که جريانهاي مخالف مرکزيت زمين هيچ گاه نتوانستند، براهيني بر عليه آنها اقامه کنند که به اندازه ي اينها، عقل پسند و علمي باشد. در نتيجه بر اساس اين براهين و شواهد، 15قرن نظريه ي زمين مرکزي بر دنيا حکومت کرد.


    منبع:تبيان
    امضای ایشان
    این نشانه ی کم ارزش و دون بودن اندیشه ی یک انسان است که سعی در همفکری با اکثریت دارد. تنها از این جهت که اکثریت است .
    اما حقیقت تغییر نمی کند...چه اکثریت مردم آن را باور داشته باشند چه باور نداشته باشند.

    "
    جوردانو برونو"

  11. Top | #46
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    8261
    نوشته ها
    13
    تشکر
    6
    تشکر شده 86 بار در 13 ارسال

    همونطور که همه ی ما می دونیم در زمانهای قدیم دانشمندان بناهایی رو براساس دانش نجوم برپا می کردند به گونه ای که به نوعی شاخص و تقویم بودند و پس از گذشت قرنها محققان تازه به این کارآیی ها پی برده اند...
    شاید یکی از عللی که باعث میشه در شناسایی و تحقیق این بناها تو کشورمون کوتاهی بشه نبود گروه های کارآزموده و متخصصه...علمی به نام نجوم باستان شناسی به همین زمینه مربوط میشه ولی متاسفانه ما توی دانشگاه های ایران چنین رشته و یا واحد درسی ای نداریم.....و اکثر افرادی که در شناسایی این بناها سالها زحمت کشیده اند ، علاوه بر رشته ی تخصصی خودشون مطالعات نجومی رو به شخصه در کنار علم معماری و باستان شناسی و ... دنبال کردن تا تونستن به نتایج موردنظر برسن.
    از بناهای معروف تو این زمینه می تونیم به آتشکده نیاسر کاشان و کعبه زرتشت واقع در نقش رستم (سرزمین پارس) اشاره کنیم... من تو این پست دوست داشتم برج رادکان واقع در شمال غربی چناران در استان خراسان رضوی رو معرفی کنم.... که این نوشته ها حاصل مطالعات چندساله ی مهندس محمود آرین هست .
    .................................................. .................................................. ...................
    این برج سند استوار کار علمی خواجه نصیرالدین طوسی منجم بزرگ ایران است، تاریخ منقوش بر کتیبه در برج نیز سال 660 هجری قمری را که همزمان با اتمام ساخت بناهای وابسته به رصد خانه مراغه است را نشان می دهد.

    برج رادکان به شکل دوازده ضلعی منتظم می باشد.... 12 دیوار خشتی بیرونی با پهنا و بلندی پایه گذاری شده که برج را به 12 بخش 30 درجه ای تقسیم می شود و هر دیواره 30 درجه از زاویه افق را در برمی گیرد ( که در کل می شود 360 درجه).
    دو ديوار موازي از آن در راستاي نصف‌النهار است و در همه سال و روزهاي آفتابي، زماني که خورشيد به اوج خود در آسمان مي‌رسد ،آفتاب و سايه براين دو ديوار ميزان شده و برابر و از آنجا مي‌توان نيمروز نجومي يا اذان ظهر محلي را پيدا نمود. پس سبب اين همه کوشش در ساخت 12 ضلعي منتظم براي اين کار است که اين پويايي را به برج مي‌دهد و مي‌توان با رصد آفتاب و سايه بر اين دو ديوار در طول سال و در روزهاي آفتابي، نيمروز نجومي يا اذان ظهر را پيدا نمود.
    در دو ديوار ديگر و روبروي هم از 12 ضلعي منتظم، دو در ساخته شده است که اين توانايي را به برج مي‌دهد که پس از حرکت 60 درجه‌اي خورشيد در افق برج، طلوع آغاز زمستان و غروب آغاز تابستان را در افق برج پيدا نمايد. از آنجا كه نور خورشيد از دو در مي‌گذرد، ساخت دو در در اين راستا به سبب پيدا نمودن آغاز زمستان و آغاز تابستان بوده است." همانند شکل پایین سمت راست که خورشید از میان دو در که در راستای هم هستند دیده می شود "

    همچنین بالای برج 12 دریچه وجود دارد که این دريچه‌ها در درون برج به ياري آمده و اين توانايي را به ما مي‌دهد که در روزهاي گوناگون طلوع و غروب را رصد نموده و اين آغاز را در لکه نور آفتابِ به درون آمده از دريچه‌ها بيابيم و آن را رصد کنيم. چون نور پرتو آفتاب در طلوع و غروب مماس به زمين بوده و زاويه آن برابر تراز آب يا صفر است، بنابراين سازندگان با ساخت دريچه‌هاي بالاي در، و در يک تراز ساختن آنها، اين پوياي را به ما داده‌اند که در اوج طلوع آغاز زمستان پرتو نور از يک دريچه به دريچه ديگر رفته واينگونه آغاز زمستان را بهتر از درها پيدا مي‌کنيم. هم چنين اين پويايي برابر در غروب تابستان هم پيش مي‌آيد و آمدن پرتو نور آفتاب و گذر از دريچه‌ها در غروب‌هاي خورشيد، آغاز تابستان را پيدا مي‌کند....
    در اينجاست که نوشته حافظ ابرو خوافی در کتاب تاریخ و جغرافیایش استوارتر مي‌شود که نوشته است:
    "قريه رادك ( منظور از رادک همان رادکان است ) خواجه نصير را آنجا برجي بوده است كه دوازده دريچه داشته است. در هر برجي كه ماه نو شدي ازیک دریچه می نموده است ".
    همچنین نوروز و سال کبیسه را هم با روشهای دقیق و با استفاده از نور خورشید، می تونیم در این برج تشخیص بدیم که تو سایت های دیگه مفصلتر توضیح داده شده و این پست فقط معرفی الگویی از یکی از این آثار بود
    منبع : http://www.skyvillage.blogfa.com
    امضای ایشان
    این نشانه ی کم ارزش و دون بودن اندیشه ی یک انسان است که سعی در همفکری با اکثریت دارد. تنها از این جهت که اکثریت است .
    اما حقیقت تغییر نمی کند...چه اکثریت مردم آن را باور داشته باشند چه باور نداشته باشند.

    "
    جوردانو برونو"

  12. کاربر مقابل از الیزابت عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  13. Top | #47
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    Aug 2013
    شماره عضویت
    9315
    نوشته ها
    3
    تشکر
    182
    تشکر شده 17 بار در 3 ارسال

    سلام

    برنامه فانوس در مورد بنای معروف به کعبه زرتشت و در واقع یکی از اولین تقویم های ایران باستان امروز سه شنبه 2 مهر 92 ساعت 12 ظهر از شبکه مستند پخش میشه.توصیه میکنم تماشای این برنامه رو از دست ندید تا با یکی از عجایب علمی ایران باستان آشنا بشید.

  14. 4 کاربر مقابل از Leili عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  15. Top | #48
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر جدید
    تاریخ عضویت
    Dec 2013
    شماره عضویت
    10275
    نوشته ها
    4
    تشکر
    1
    تشکر شده 15 بار در 4 ارسال

    نجوم و باستان         
    سلام. بچه ها ما در معماری گذشمون بنا های زیادی رو داریم که کارکرد نجومی دارن اگه بخوایم یه دسته بندی کلی بکنیم میشن سه دسته:گروه اول بناهایی هستن که از اصل با کارکرد تقویمی ساخته میشدن مثل چارتاقی ها و مخصوص مراسم آیینی بودن آخه مراسم آیینی بصورت شگفت انگیزی با رویدادهای طبیعی و کیهانی همراه هستند.نمونش هم چارتاقی نیاسر.دسته دوم بناهایی هستند که واسه کارکردهای دیگه ساخته می شدن اما عملکرد زمانسجی هم داشتن مثل تخت جمشید خودمون و یا زیگورات چغازنبیل توی خوزستان که واسه نیایش ساخته شده.دسته سوم هم بناهایی که کارکرد زمان سنجی فقط به صورت تزئینی در انها به کار میرفته مثل کاخ فیروزاباد یا گوردخمه ها.
    ویرایش توسط ati16 : 02-19-2014 در ساعت 09:53 AM

  16. 3 کاربر مقابل از ati16 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


صفحه 5 از 5 نخستنخست 12345

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای آوا استار محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد