صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 40

موضوع: دهمین رقابت مسیه ایران

  1. Top | #1
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    93
    نوشته ها
    251
    تشکر
    345
    تشکر شده 969 بار در 94 ارسال

          دهمین رقابت مسیه ایران


    دهمین رقابت مسیه ایران هفتم تا نهم اردیبشهت 1390 به میزبانی شهرستان سه قلعه از توابع شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد. با توجه به هماهنگی های انجام شده با منجمان آماتور کرمانی در صورت آماده شدن مقدمات برگزاری این رقابت در کرمان مسیه دهم در کمپ کویری شهداد در کرمان برگزار میشود.

    احمد کریمی و محمد رحیمی(عضو هیئت دبیران شاخه آماتوری) دبیران علمی دهمین رقابت مسیه اند و سرپرست برنامه ریزی اجرایی و پیشاهنگی نیز پورنگ پورحسینی (عضو هیئت دبیران شاخه آماتوری) است. علی متین فر نیز به عنوان هماهنگ کننده گروه برگزار کننده رقابت مسیه را یاری خواهد داد.

    در رقابت مسیه دهم بخش آموزشی برنامه چشمگیرتر از دوره های پیش خواهد بود و پیش از رقابت کارگاهی یک روزه برای آشنایی با نجوم آماتوری هدفمند و علمگرا برگزار می شود. همچنین شاخه آماتوری انجمن نجوم قصد دارد با همکاری مراکز میزبان یک روز پیش از رقابت مسیه را به نشست نمایندگان گروه های نجومی در ایران برای شناسایی گروه ها و برنامه هایشان و هماهنگی و همکاری میان گروه ها و مرکاز نجوم در کشور اختصاص دهد.





    چه کسانی برای شرکت در دهمین رقابت مسیه ایران می توانند ثبت نام کنند؟

    تمام شرکت کنندگان در رقابت مسیه باید با صورت های فلکی و اجرام شناخته شده فهرست مسیه آشنا باشند و پیش از این به کمک اطلس های آسمان، علاوه بر رصد ماه و خورشید و سیارات، تجربه رصد اجرام اعماق آسمان از فهرست مسیه را با تلسکوپ یا دوربین دوچشمی در کوله بار تجارب خویش داشته باشند و در حقیقت توانایی رصد و کار با ابزار اپتیکی آماتوری (تلسکوپ و دوربین دوچشمی) را داشته باشند.تهيه تلسكوپ یا دوربین دوچشمی, نقشه آسمان, چراغ قوه و ساير ابزارهاي لازم براي رصد و شرکت در رقابت مسیه بر عهده خود شركت كننده است.مانعی برای امانت گرفتن ابزار رصدی از مراکزی همچون رصدخانه ها، فرهنگسراها، شهرداری ها و ... وجود ندارد، اما دقت کنید که اگر سازمان مالک تلسکوپ به شرط همراه بودن تکنسین اداری آن تلسکوپ و یا نفر همراه از حراست تلسکوپ را به رصدگر تحویل می دهد، امکان حضور آن شخص غیر رصدگر در کنار تلسکوپ در محل برگزاری رقابت وجود ندارد و فقط خود رصدگر و همگروهی اش است که می تواند همراه با تلسکوپ امانتی در رقابت شرکت کند (حتی اگر حاضر به پرداخت دو برابر هزینه حضور در برنامه نیز باشد!). چنانچه برای حصول این امر نیاز به نامه نگاری از سوی انجمن نجوم باشد، لازم است این موضوع را از طریق ایمیل با همکاران کمیته برگزاری رقابت مسیه در میان بگذارید.


    دهمین رقابت مسیه در سه بخش رقابت، آموزش و عکاسی برگزار می شود:


    بخش رقابت، مختص رصدگران با تجربه ای است که تا کنون بیش از تر نیمی از اجرام فهرست مسیه را رصد کرده اند و با این قصد در رقابت شرکت می کنند که تمام یا حدود 70% اجرام فهرست مسیه را طی یک شب در کنار زبده ترین رصدگران ایران رصد کنند. داوران که همگی از رصدگران باتجربه کشور هستند، بر روند صحت کار رصد این دسته از شرکت کنندگان نظارت خواهند داشت و نتایج رصدها را همراه با خود رصدگران ثبت خواهند کرد.

    بخش آموزش
    ویژه رصدگران علاقه مندی است که تجربه رصد کمتر از نیمی از اجرام فهرست مسیه را پیش از این کسب کرده اند. شرکت کنندگان در رده آموزش، دست کم باید با اصول رصد اجرام غیر ستاره ای آشنا باشند و پیش از این حداقل حدود 10 جرم مسیه را رصد کرده باشند. در این بخش داوران با تجربه ای که از مدرسان شناخته شده نجوم رصدی هستند، شرکت کنندگان در رده آموزش را برای رصد اجرام مسیه راهنمایی می کنند و از ابتدا تا پایان رقابت در کار آن ها خواهند بود و بر روش کارشان نظارت کرده، ایرادهای احتمالی در شیوه رصد را به شرکت کنندگان گوشزد خواهند کرد.

    بخش عکاسی
    چنانچه تعداد متقاضیانش به حد نصاب لازم برسد، در کنار رده های رقابتی تلسکوپ و دوربین دوچشمی، رده عکاسی رقابت مسیه نیز افزوده خواهد شد. این بخش نخستین بار به طور آزمایشی در ششمین رقابت مسیه انجام شده بود و داوری در آن نیز جداگانه انجام می شود. شرکت کنندگان در این رده، همزمان با سایر رصدگران که به رصد اجرام فهرست مسیه می پردازند، به عکاسی از این اجرام در طول یک شب خواهند پرداخت و بدیهی است که عکاسی از نماهای باز آسمان و ثبت رد ستارگان هدف این بخش از رقابت نیست و با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ بدون موتور ردیاب نمی توان در این بخش شرکت کرد. پس از پایان رقابت نتیجه کار عکاسان در طول رقابت، از بعد کیفی و کمی با یکدیگر مقایسه می شود. همراه داشتن کلیه ابزارهای لازم برای عکاسی ژرف آسمان از قبیل تلسکوپ، سه پایه موتور دار مناسب، دوربین عکاسی دیجیتال مناسب، گاید اسکوپ و ... بر عهده شرکت کننده است. علاقه مندان در صورت تمایل به شرکت در این بخش ، باید به سوال آیا تمایل و امکان شرکت در بخش عکاسی رقابت مسیه را دارید؟ که در فرم ثبت نام قید شده است پاسخ مثبت دهند و در بخش مربوطه، کلیه مشخصات ابزارهای عکاسی که با آن قصد شرکت در رقابت دارند را همراه با نوع تلسکوپ و سه پایه به طور دقیق ذکر کنند و به این ترتیب در صورت تشکیل بخش عکاسی رقابت در کنار سایر عکاسان در این بخش شرکت کنند. تشکیل یا عدم تشکیل این بخش پس از به دست آمدن اطلاعات لازم از پذیرفته شدگان در زمان اعلام اسامی نهایی شرکت کنندگان مشخص خواهد شد.


    شرايط شرکت گروهی


    رصدگران با دوربين‌هاي دوچشمي فقط به صورت انفرادي مي‌توانند شرکت کنند و امکان شرکت گروهي با دوربين‌هاي دوچشمي کوچکتر از 120×20 و تلسکوپ‌هايي با قطر دهانه کوچک‌تر از ۹ سانتي متر نيست. شرايط پذيرش گروهي به صورت زير است: گروه ۲ نفره براي تلسکوپ‌هاي ۹ سانتي متر و بزرگ‌تر و دوربين دوچشمي با قطر شيئي ۱۲۰ ميلي متر (يا دوربين هاي ۱۰۰ ميلي‌متر تلسکوپي با استقرار چنگالي) که البته رصدگر مي تواند با چنين ابزارهايي به صورت انفرادي نيز شرکت کند. گروه ۳ نفره براي تلسکوپ ۱۲ اينچ (۳۰ سانتي‌متر) و بزرگ‌تر يا دوربين دوچشمي با قطر شيئي ۱۵۰ ميلي‌متر که رصدگر مي‌تواند به صورت انفرادي نيز با چنين ابزارهايي شرکت کند.

    شرکت کننده لازم است که اطلاعات مربوط به ابزار رصدی را به درستی در فرم ثبت نام پر کند و در صورت تغییر احتمالی نوع ابزار رصدی این موضوع را از طریق ایمیل با همکاران کمیته برگزاری مارتن مسیه در میان بگذارد. حداقل گشودگي (قطر دهانه) ابزار رصدي، چه تلسکوپ و چه دوربين دوچشمي، براي شرکت در برنامه 70 ميلي‌متر است. مگر اين که رصدگر از ابزار 60 ميلي متري با اپتيک بسيار دقيق استفاده کند و این موضوع را از طریق ایمیل با همکاران کمیته برگزاری رقابت مسیه در میان بگذارد. رصدگران در سه رده دوربین دوچشمي، تلسکوپ، و تلسکوپ الکترونيک (بدون استفاده از جستجوگر خودکار) رقابت مي‌کنند.


    شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران طرحی را به سرپرستی پورنگ پور حسینی برای گردآوری و مستندسازی رقابت های مسیه در ایران آغاز کرده است تا آنها را برای معرفی سابقه این برنامه ها در سایت شاخه آماتوری قرار دهد و از تمام افرادی که تصاویر و مستنداتی از رقابتهای گذشته دارند درخواست می کند که با ارسال آنها به نشانی info@asiac.ir در این طرح همکاری کنند.


    گزارش برگزاری نهمین رقابت مسیه (در سه قلعه از توابع شهرستان سرایان - استان خراسان جنوبی)

    ثبت نام

    مهلت ثبت نام اولیه تا 20 فروردین ماه 1390 خواهد بود.





    منبع : Asiac.ir
    کد : N-51
    امضای ایشان
    Persian Gulf Forever
    پایگاه رصدگر

  2. 17 کاربر مقابل از nima عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  3. Top | #11
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Mar 2011
    شماره عضویت
    688
    نوشته ها
    165
    تشکر
    216
    تشکر شده 1,396 بار در 163 ارسال

    فقط آقای امام اگه میاین اینبار دیگه بساط کباب و جگر و ... راه نندازین! ظلمه به خدا!
    به امید دیدار

  4. 3 کاربر مقابل از حامد پورخرسندی عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  5. Top | #12
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز آوا استار
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    1
    نوشته ها
    2,772
    تشکر
    17,041
    تشکر شده 43,792 بار در 2,956 ارسال

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد پورخرسندی نمایش پست ها
    فقط آقای امام اگه میاین اینبار دیگه بساط کباب و جگر و ... راه نندازین! ظلمه به خدا!
    به امید دیدار
    سلام حامد جان

    اولآ اونجوري كه آدم رو رسوا ميكنين ميگين كباب و جگر نبود ........ همش 2 سيخ جوجه بود !

    ثانيآ ماراتن نبود و رقابت صوفي شهميرزاد بود ...
    ثالثآ من اون موقع داور نبودم و همينجوري با كاوه كشاورزيان( اون داور بود ) اومده بودم هواخوري !

    به اميد ديدار ...

  6. 7 کاربر مقابل از Mostafa عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  7. Top | #13
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    شماره عضویت
    131
    نوشته ها
    506
    تشکر
    11,118
    تشکر شده 5,043 بار در 474 ارسال

    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa نمایش پست ها
    سلام حامد جان

    اولآ اونجوري كه آدم رو رسوا ميكنين ميگين كباب و جگر نبود ........ همش 2 سيخ جوجه بود !

    ثانيآ ماراتن نبود و رقابت صوفي شهميرزاد بود ...
    ثالثآ من اون موقع داور نبودم و همينجوري با كاوه كشاورزيان( اون داور بود ) اومده بودم هواخوري !

    به اميد ديدار ...
    پس آخ جون ، این دفعه من عملیات جوجه رو بر پا میکنم... آخه منم میام هواخوری
    نفری دو سیخ خوبه؟؟؟
    امضای ایشان
    همیشه مراقب اشتباه دوم باش!
    اشتباه اول حق توست...!

  8. 8 کاربر مقابل از محمدرضا صادقیان عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  9. Top | #14
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز آوا استار
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    1
    نوشته ها
    2,772
    تشکر
    17,041
    تشکر شده 43,792 بار در 2,956 ارسال

    اطلاعیه شاخه آماتوری انجمن نجوم در رابطه با اسامی شرکت کنندگان در دهمین رقابت مسیه ایران :

    http://asiac.ir/view/60.aspx

  10. 5 کاربر مقابل از Mostafa عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  11. Top | #15
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    شماره عضویت
    330
    نوشته ها
    564
    تشکر
    6,861
    تشکر شده 4,568 بار در 538 ارسال

    سلام ...

    نميدونم چرا اسم من نيس؟؟؟؟ اسم يكي از بچاي گروهمون هست ... اسم من نيس...
    امضای ایشان
    یه کتاب شعر دیدم با عنوان " صبح از ساعت ۱۰ آغاز می شود".
    من نخونده با هاش موافقم! شما چطور؟
    اصلا به همچین شاعری باید نوبل ادبیات داد. مگه نه؟؟؟؟

  12. 2 کاربر مقابل از Setare KOchOlO عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  13. Top | #16
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    شماره عضویت
    428
    نوشته ها
    201
    تشکر
    89
    تشکر شده 1,974 بار در 166 ارسال

    سلام دوستان
    رفته رفته به برگزاري دهمين ماراتن مسيه ايران نزديك مي‌شويم. ماراتني كه با يك سال وقفه پس از سال جهاني نجوم برگزار خواهد شد. مسلم است كه بسياري از دوستان و علاقه‌مندان علاقه داشتند تا در اين رقات شركت كنند. ولي به دلايل زيادي اين امر ميسر نشده است. لذا بنده به اتفاق دوست خوبم حامد سليماني (از برندگان پيشين اين رقابت) و دوست ارجمندم جناب آقاي امام و حتي ساير دوستاني كه تمايل داشته باشند قصد داريم تا شما را با خودمان همراه سازيم و تا جايي كه مقدور باشد پخش زنده اينترنتي را در ادامه اين مطلب انجام دهيم.
    برنامه‌ي سفر به صورتي طراحي شده كه ما ابتدا ساعت 15 مورخه 6 ارديبشهت 1390 از ميدان آرژانتين با اتووبوسي متشكل از داوران و شركت‌كنندگان به سوي مشهد رهسپار خواهيم شد و در حدود ساعت 6 صبح وقت 7 ارديبهشت انشاءاله به اين شهر مقدس خواهيم رسيد. سپس برنامه كارگاه 1 روزه به همراه بازديد از حرم رضوي را خواهيم داشت و صبح روز 8 ارديبهشت به سمت روستاي سه قلعه حركت خواهيم كرد تا در اين شب ماراتن مسيه با حضور علاقه‌مندان برگزار شود. البته به احتمال فراوان ما از عصر اين روز تا صبح 9 ارديبهشت در نقطه كور آنتن‌دهي قرار داريم و نمي‌توانيم پخش زنده انجام دهيم و مسلماً اولين خبرهاي داغ از رقابت را در صبح 9 ارديبهشت تقديم شما دوستان خواهيم كرد.
    سپس گروه به سمت بيرجند خواهند رفت و پس از بازديد از اين شهر مراسم اختتاميه صبح 10 ارديبهشت برگزار خواهد شد و برنامه به اتمام مي‌رسد. اميدوارم كه بتوانيم شما دوستان را راضي نگه داريم.
    با تشكر

  14. 4 کاربر مقابل از علی ابراهیمی سراجی عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  15. Top | #17
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    شماره عضویت
    428
    نوشته ها
    201
    تشکر
    89
    تشکر شده 1,974 بار در 166 ارسال

    در ابتدا بهتر ديدم تا شما را با پرسش و پاسخ‌هاي متداول در اين ماراتن آشنا كنم. اين پرسش‌ها واقعي است و در جواب يكي از شركت‌كنندگان در برنامه داده شده است.

    چگونه در ماراتن مسيه برتر باشيم (10 سوال، 10 پاسخ)
    لحظاتي بيش به آغاز مارتن مسيه نمانده است. ابزارها همگي نصب شدند. رصدگران مختلفي از گوشه كنار ايران بر بام كاروانسراي تاريخي قصر بهرام گرد هم آمدند تا در رفاقتي صميمي به رقابت با اجرام اعماق آسمان بشتابند. در نگاهي اجمالي به اين اجتماع هر طيفي از اقوام مختلف، بزرگ و كوچك گرفته تا هر نوع گرايشي در اجتماع را مي‌توانيد بيابيد. همه‌ي اين علاقه‌مندان فقط و فقط يك علاقه‌ي مشترك دارند و آن شعار هميشگي نجوم آماتوري است. بياييد در كنار هم از ديدن جذابيت‌هاي منحصر به فرد در آفرينش آسمان شب لذت ببريم.
    اين رقابت مهيج هر ساله با همان جذابيت‌هاي هميشگي برگزار مي‌شود و همواره حوادثي زيبا را به خود ديده است. از اولين ماراتن مسيه در سال 1379 كه سرآغاز زيباي اين راه بود. از سيلاب دومين ماراتن كه برنامه را منتفي ساخت. از ابري‌شدن ناگهاني ماراتن سوم كه همه را غافلگير كرد. از بي‌نظيرترين رقابت در زير آسماني پر ستاره در ماراتن چهارم كه براي اولين بار برگزيدگان هر 110 جرم فهرست مسيه را به دام انداختند. از سوداي سفر به روستاي خرانق يزد در ماراتن پنجم و آن همه تلاش و در آخر ابري شدن هوا، از ماراتن ششم كه در ابتدا با باد و طوفان تگرگ آغاز شد و براي اولين بار ماراتن عكاسي نيز داير شد. ماراتن هفتم كه نسل‌هاي جوان‌تري پاي به ميدان گذاشتند و ابزارهاي نوين و قويتر جاي خود را به ابزارهاي كوچك و حتي دست‌ساز ماراتن‌هاي اوليه داد. ماراتن هشتم و برگزاري آخرين مارتن مسيه در پشت‌بام خسته و قديمي قصر بهرام. ماراتن نهم و سفري پر فراز و نشيب به نقطه‌اي ناشناخته به نام روستاي سه قلعه كه با آن آسمان زيبايش در ماراتن دهم نيز ميزبان رصدگران آسمان شب است.
    اگر از پذيرفته‌شدگان نهايي اين رقابت هستيد و حتي براي اولين بار شركت خواهيد كرد و يا جتي شركت نمي‌كنيد بد نيست اين مقاله را مطالعه نماييد تا با جو موجود مقداري آشنا شويد و از راه‌حل‌هاي مناسب كه براي شركت در اين ماراتن به شما ارائه مي‌شود استفاده نماييد تا در به دام انداختن اين اجرام موفق باشيد.

    1- من و دوستم فقط براي رتبه‌ي اول داریم مي‌آييم و بس!!!
    از من به شما نصيحت كه اصلاً با ذهنيت اول‌شدن به ماراتن نياييد. چون فشار و استرس روحي شديد به دليل جو بسيار خاص ماراتن به شما وارد مي‌شود. به هر حال هدف شما مي‌تواند كسب رتبه‌ي اول باشد و اين انگيزه كافي است. ولي تا زمان پايان ماراتن و اعلام نتايج نمي‌توانيد حتي به برگزيده‌شدن خويش مطمئن باشيد چه برسد به رتبه‌ي اول! چون هميشه رقابت در رده‌ي دوچشمي و بيشتر تلسكوپي سنگين و ميليمتري بوده و عوامل زيادي در برگزيده شدن افراد نقش داشته است. از طرفي اگر تاكنون تجربه‌اي را در شركت ماراتن مسيه نداشته‌ايد باز هم كار شما سخت‌تر خواهد بود. ضمناً اين مسابقه هدفي است براي گرد هم آمدن منجمان آماتور ايراني و بُعد رقابتي آن ارزشي بالايي ندارد. چون افراد شركت‌كننده با اجرام مسيه رقابت مي‌كنند و عملاً رقابتي با يكديگر ندارند و لذا رفاقت بيشتر از رقابت مطرح است. كسي موفق است كه تمرين بيشتري را از قبل داشته و از هر لحاظ نيز براي اين رقابت آماده باشد. از طرفي براي رصدگر كسب رتبه در اين رقابت نبايد يك نقطه‌ي بيشينه باشد كه وقتي به آن رسيد ديگر فكر كند كه بر قله ايستاده است. در واقع مهمترين مزيت شخصي براي اين رقابت، افزايش بار تجربي شما در رصد آسمان شب و تسلط بر آن است.

    2-قبل از مسابقه بهترین نحوه تمرین چگونه است؟
    اگر تنها هستيد يا هم‌گروهي داريد فرقي نمي‌كند، بايستي برنامه‌هاي مشترك زيادي را براي رصد اين اجرام انجام دهيد و در حين هر برنامه روش‌هاي موجود براي شكار يك جرم را بررسي كنيد. مثلاً بايستي ‌وظيفه‌ي نفر دوم را مشخص كنيد كه نقشه‌خوان باشد و يا اين‌كه كارها را با شما نصف كند يا اين‌كه استراحت كند و يكي در ميان جرم بگيريد. به نظر من روش اول بسيار خوب است ولي بايستي خيلي با يكديگر هماهنگ باشيد. مثلاً رصد جرم‌هاي دور افتاده و سخت را بايستي تمرين كنيد. و با استفاده از زمان‌بندي و رفتن چند باره به روي اجرام و كوتاه كردن زمان را بايستي در دستور كار خويش قرار دهيد. مزيت اين تمرينات اين است كه به شما كمك مي‌كند تا با بهترين برنامه به رقابت مسيه بياييد. اين‌گونه تمرينات باعث مي‌شود تا با آشنايي و تسلط كامل بر ابزار، احساس نياز به ابزارهاي جنبي و ... را از قبل متوجه مي‌سازد تا مشكلات را برطرف نماييد.

    3- از چه نقشه و نرم‌افزارهایی بهتر است استفاده کنیم؟
    قبل از ماراتن كار جستجوي اجرام با نرم‌افزار‌هاي گرافيكي دقيق مانند Starry Night كمك زيادي خواهد كرد. حتي مي‌توانيد نقشه‌هاي اجرام را با نماهاي مختلف پرينت بگيريد و از آن در رصدگاه استفاده كنيد. بهترين نقشه هم براي ماراتن Observer و Sky Atlas است. چون طراحي آن ساده بوده و كار با آن بسيار راحت است. نوع آشنايي و تمرين با نقشه خيلي مهم است. مثلاً در يكي از ماراتن‌ها به دليل مشكل در نقشه حدود 15 دقيقه از وقتم را صرف گرفتن يك جرم ساده كردم و جالب است كه به دام هم نيفتاد. پس تسلط به نقشه بسيار مهم‌تر از حتي جنس نقشه است.

    4-چه ابزار و امکانات جانبی به همراه داشته باشیم؟
    چراغ قوه‌ي قرمز با ياطري اضافه را هيچ وقت فراموش نكنيد. چون اگر نور شما در اين شب از دست برود كار شما نيز سخت خواهد شد. چهار پايه تاشو براي استراحت نيز مي‌تواند به شما كمك زيادي كند. ساير ابزارها را نيز بايستي بر اساس احساس نياز كه در تجربه‌هاي شخصي به دست آورده‌ايد، مي‌توانيد انتخاب كنيد.

    5- از چه چه نوع چشمي و با چه شماره‌اي استفاده کنیم؟
    اگر در رده‌ي تلسكوپي هستيد بهترين چشمي در ماراتن در درجه‌ي اول يك چشمي با كيفيت و در درجه‌ي بعد ميدان ديد مناسب است. اگر چشمي شما هر دو قابليت را داشته باشد مسلماً كار شما براي شكار اجرام راحت‌تر خواهد بود. كيفيت چشمي باعث تفكيك اجرام كم‌نور مي‌شود. ميدان ديد بالا باعث مي‌شود كه اجرام سريع‌تر در درون چشمي به دام افتند. در مجموع بهترين چشمي خود را بايستي در رصد تمريني ماراتن پيدا كنيد. شماره‌ي چشمي هم بايسني به حدي باشد كه علاوه بر تفكيك اجرام، ميدان ديد مناسبي نيز به شما بدهد. اما استفاده از يك بزرگنمايي متوسط بين 20 تا 40 برابر مناسب است. البته اگر تجربه‌ي بالايي در اختيار داشته باشيد بر اساس ميزان سختي جرم مي‌توانيد چشمي‌هاي متفاوتي را نيز در اختيار داشته باشيد تا در صورت نياز استفاده نماييد.

    6- جرم‌های گیسو و سنبله را چگونه از هم تفکیک کنیم؟
    برعكس آن‌چه كه فكر كنيد رصد اجرام سنبله و گيسو راحت است. فقط براي رصد بايستي از ستاره‌هاي راهنما براي پيدا كردن اين اجرام استفاده نماييد و در تفكيكي ان دقت كنيد. در اين محدوده‌ي پر تراكم حتي ممكن است 2 يا حتي 3 جرم را نيز در يك كادر جا دهيد و اگر قانون خاصي بر ماراتن حاكم نباشد مي‌تواند در يك آن 2 يا 3 جرم خويش را در يك ميدان‌ديد تأييد كنيد. ولي سعي كنيد تا يك تمريني از پيش براي اين اجرام داشته باشيد. البته سخت‌ترين اجرام مسيه در كاسه‌ي دب‌اكبر قرار دارند و در كل كمي كم‌نور هستند.

    7- نحوه کار با داور به چه شكل است و چگونه جرم ما رو تایید می‌کنند؟
    بعد از آن‌كه داور خويش را شناختيد بد نيست در مورد نحوه‌ي پذيرش جرم توسط ايشان سوالاتي را جويا شويد. ولي آن‌چه كه معمول است شما بايد جرم‌ها را در مركز تصوير قرار دهيد و با استفاده از نقشه‌ي راهنما ايشان را راهنمايي كنيد تا ابتدا در جستجوگر و سپس درون چشمي بتواند آن را مشاهده نمايد.
    رصدگران تلسكوپي دقت داشته باشند كه با توحه به اين مسأله كه تصوير در جوينده و چشمي معكوس و حاي در بعضي از چشمي‌ها وارونه‌ي حجانبي هم اضافه مي‌شود لذا براي اين‌كه كار شما راحت‌تر شود نقشه‌ي رصد را ابتدا با نحوه‌ي قرار‌گيري صورت فلكي در زمان رصد تغيير دهيد و در زمان يافتن جرم حتماً نقشه را 180 درجه بر عكس در دستان خويش بچرخانيد تا دچار مشكل در يافتن جرم مخصوصاً درون جوينده نشويد. داور پس از ديدن جرم آن را تأييد كرده و در برگه‌ي مخصوص ثبت مي‌كند. فقط اگر تا علامت‌خوردن جرم و تأييد كنار داور باشيد بهتر است تا خود نيز مطمئن شويد. البته شما نيز بايستي هر جرمي را كه داور تأييد مي‌كند درون يك ليست علامت بزنيد تا به اشتباه دوباره به سراغ آن نرويد.

    8- در رابطه با استراحت و تغذیه قبل و هنگام مسابقه نكته‌ي مهمي است؟
    قبل از مسابقه بهتر است يك برنامه‌ي منظم را طراحي كنيد. به خصوص اگر فاصله‌ي زيادي با محل برگزاري اين رقابت داريد و در واقع مسير بيشتري را بايستي طي كنيد. پس حتماً بايد استراحت خوبي چند روز قبل از ماراتن داشته باشيد. در واقع كوله‌بار سفر را حتماً روز پيش از ماراتن ببنديد تا با خيال آسوده فقط به استراحت بپردازيد. اين را بدانيد كه در ماراتن مسيه استقامت شما در يك شب سخت رصدي حرف اول را مي‌زند و لذا ميزان استراحت شما از قبل تأثير به سزايي در موفقيت شما در طي اين شب زيبا خواهد داشت.
    بهترين تغذيه در زمان ماراتن خوردن و نوشيدن مواد مقوي است. هيچ وقت از مواد تشنه‌زا و سنگين استفاده نكنيد و براي دوري از خواب كمتر غذا ميل نماييد. حتماً حواس خويش را به ميزان سرما و گرماي محيط معطوف كنيد تا نوع پوشش را بر اين اساس انتخاب نماييد. در زمان رقابت معمولاً 2 استراحت نيم ساعته يا يك استراحت يك ساعته وجود دارد. در اين زمان مي‌توانيد براي تجديد قوا شام ميل كرده و يا استراحت كنيد. البته اگر گروه شما بيش از يك نفر است بسته به تقسيم وظايف مي‌توانيد در حين ماراتن نيز يكي از نفرات استراحت لازم را داشته باشد. از طرف ديگر هيچ وقت در زمان استراحت براي رفع خستگي دراز نكشيد. چون با توجه به تاريكي محيط و خستگي حتماً به خواب خواهيد رفت و معروف است كه جرم بعدي را كه خواهيد ديد خورشيد است! اگر هم به صورت گروهي در ماراتن شركت‌كرده‌ايد حتماً ليدر گروه با تمام اعضا در طول سفر و شب رقابت مرتبط باشد تا از مشكلاتشان مطلع باشد.

    9- براي تاریخ 8 و 9 ارديبهشت بهترین ترتیب زمانی گرفتن جرمها به شكل است؟ چه اجرامی حذف‌اند و يا غیر از فهرست مسیه اضافه می‌شوند؟
    معروف است كه در هر ماراتن با توجه به ميزان جرم و ماه برگزاري كه ميزان روز و شب در آن متغير است، براي يافتن هر جرم مقداري وقت به طور متوسط در اختيار داريد. فهرست پيشنهادي ماراتن مسيه در شب رقابت ارائه مي‌شود و لذا به نظر مي‌رسد كه براي رصد هر جرم طبق تجارب سال‌هاي گذشته بين 3 إلي 5 دقيقه وقت داشته باشيد.
    در ماراتن امسال بين 110 جرم مسيه فقط M77 و M74 به دليل نزديك‌شدن به خورشيد ديده نخواهد شد و ساير 108 جرم ديده مي‌شوند. براي بالا بردن سطح ماراتن هر ساله تعدادي از اجرام معروف NGC نيز به اين فهرست اضافه مي‌شود. شما بر اساس يك نظم كه در يك فهرست پيشنهادي كه خود از قبل طراحي خواهيد كرد به سراغ رصد اين اجرام مي‌رويد. اين فهرست از اجرام را مي‌توانيد به هر شكلي كه راحت‌تر هستيد چينش كنيد. ولي مسلماً بهترين نوع چينش با در نظر گرفتن طلوع و غروب هر يك از اين اجرام و ميزان ارتفاع آن‌ها از سطح افق و همچنين سهولت در نزديك بودن اين اجرام به يكديگر در جاروب كردن آن، بهترين فهرست خواهد بود. در واقع وجود فهرست باعث خواهد شد تا اولاً بر اساس يك نظم اجرام را به دام اندازيد و ثانياً براي يافتن اجرام بيشترين سهولت را داشته باشيد و حتي جرمي تكراري را نگيريد و از زمان استفاده‌ي بهينه را ببريد.
    ابتداي شب تعدد اجرام زياد است و انرژي بيشتري از شما مي‌برد. ابتدا بايستي بعد از شروع ماراتن با توجه به روشنايي هوا به سراغ اجرام پر نوري مانند خوشه‌ي پروين، خوشه‌ي كندوي عسل، سحابي جبار و ... برويد و پس از تاريكي نسبي آسمان به سراغ اجرام كم نور مانند M103 و M34 كه ارتفاع كمتري در افق دارند برويد تا پيش از غروبشان به دام اندازيد. البته M103 بار ديگر در بامداد طلوع مي‌كند وارتفاع بيشتري نيز دارد وي احتمالاً نور ماه مزام خواهد بود. بايستي تا نيمه‌هاي شب و پيش از زمان استراحت سنبله را رصد كرده باشيد. چون بعد از آن سنبله ارتفاع بيشتري مي‌گيرد و رصد آن سخت‌تر شده و زمان بيشتري را صرف مي‌كند. نيمه‌هاي شب به بعد ديگر جرمي در افق غربي نمانده است و حجم كاري شما كمتر خواهد شد و ديگر منتظر طلوع اجرام جديد خواهيد بود. بامداد به سراغ عقرب و قوس خواهيد رفت و اجرام زيادي كه پر نور و اكثراً در حد رويت با چشم هستند را در اين منطقه به دام خواهيد انداخت و در هنگام سپيده نيز به سراغ چند جرم كم نور مي‌رويد كه معروف‌ترين آن M30 است كه البته شرايط رصدي آن با توجه به رسيدن به ارديبشهت بسيار خوب است. البته فراموش نكنيد كه اگر جرم سياره مانندي به شما ارائه شد مطمئن باشيد كه در هيچ نقشه‌اي موجود نيست و لذا بهتر است سيارات كم‌نوري مانند اورانوس و نپتون را در نقشه مشخص كنيد كه اگر در فهرست اجرام اضافي ارائه شد بتوانيد به راحتي آن را بيابيد.
    در ماراتن امسال سوالاتي در حيطه‌ي ماراتن خواهد شد تا اطلاعات تئوري شما از آسمان شب در اين شب كمي محك خورده باشد. پس بايستي از پيش مطالعاتي نيز داشته باشيد.

    10- نکات مهم و هرچه که لازم می‌دانيد بفرماييد.
    اگر از ابزار تلسكوپي سود مي‌بريد ابزار خويش را حتماً به دقت زياد هم خط نماييد.
    با داور خويش نهايت برخورد مناسب را داشته باشيد تا از خستگي وي جلوگيري شود تا احياناً حق شما ضايع نشود.
    با مسوولين برگزاري اين رقابت عظيم به خصوص مسوول برنامه نهايت همكاري را داشته باشيد تا در آسايش برگزاي ماراتن نقشي اساسي را ايفا كنيد.
    استفاده از چراغ قوه با نور قرمز به نفع خود شما است. چون نور سفيد آن هم به مقدار زياد چشم را خيره مي‌كند و زماني هم صرف تطبيق چشمان شما با محيط از بين خواهد رفت.
    براي يافتن هر جرم با صبر و حوصله پيش برويد. ابتدا ناحيه‌ي آن جرم را با استفاده از صور فلكي بيابيد و سپس با ستاره‌هاي راهنما به سراغ جرم برويد. در درون نقشه نيز مي‌توانيد يا به روش پرش ستاره‌اي و يا ساخت اشكال هندسي جرم را در وسط ميدان ديد خود قرار دهيد. و باز هم تمرين از قبل نقش موثري در تمركز شما خواهد داشت.
    ابزار و امكانات خود را پيش از آغاز سفر وارسي نماييد و قبل از شرع ماراتن نيز آن را به دقت كنترل كنيد، به خصوص اگر از تلسكوپ‌هاي دابسوني استفاده مي‌كنيد.

    با سپاس فراوان
    علي ابراهيمي سراجي
    6 ارديبهشت 1390

  16. 6 کاربر مقابل از علی ابراهیمی سراجی عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  17. Top | #18
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Feb 2011
    شماره عضویت
    584
    نوشته ها
    1,588
    تشکر
    20,144
    تشکر شده 12,837 بار در 1,573 ارسال

    ممنون از توضیحات و اطلاعاتتون.
    یه سوال دقیقا چه ساعتی ماراتن شروع و خاتمه پیدا می کنه؟
    امضای ایشان
    برگ در انتهاي زوال مي افتد و ميوه در ابتداي کمال … بنگر که چگونه مي افتي ؟!

  18. 3 کاربر مقابل از stargazer عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  19. Top | #19
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز آوا استار
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    1
    نوشته ها
    2,772
    تشکر
    17,041
    تشکر شده 43,792 بار در 2,956 ارسال

    نقل قول نوشته اصلی توسط stargazer1389 نمایش پست ها
    ممنون از توضیحات و اطلاعاتتون.
    یه سوال دقیقا چه ساعتی ماراتن شروع و خاتمه پیدا می کنه؟
    سلام

    طبیعتآ با آغاز تاریکی شب رقابت آغاز میشود و تا ناپدید شدن اجرام در صبح ادامه خواهد داشت .

    ----------------------------------

    همونطور که دوست خوبم آقای ابراهیمی هم اشاره کردند انشاا... امروز ساعت 3 به سمت مشهد حرکت خواهیم کرد و چند روزی در خدمت دوستان نخواهیم بود .


    طبق اطلاعات من چندین نفر از اعضای فروم در این رقابت حضور دارند که انشاا... اسامی دقیق در مراجعت اعلام خواهد شد .

    همچنین چند نفر از داوران ماراتن که از اعضا فروم نیز هستند و در این سفر همراهشان خواهیم بود این دوستان هستند :

    علی ابراهیمی سراجی

    حامد پور خرسندی

    کاوه کشاورزیان

    حامد سلیمانی


    امیدوارم در این مدت که برخی از اعضا حضور ندارند شاهد ادامه فعالیت های مثبت و علمی سایر اعضا باشیم .

    ضمنآ بنده مثل آقای صادقیان توانایی ارسال گزارش مستقیم را ندارم !

    ولی سعی میکنم در صورت امکان در طول برنامه گزارشی مختصر ( و در صورت امکان مصور ) تقدیم دوستان کنم .

    پس تا بعد ....

    خدانگهدار
    امضای ایشان
    باده خور غم مخور و پند مقلد منیوش
    اعتبار سخن عام چه خواهد بودن

  20. 5 کاربر مقابل از Mostafa عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  21. Top | #20

    عنوان کاربر
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    17
    نوشته ها
    1,405
    تشکر
    4,984
    تشکر شده 12,423 بار در 1,283 ارسال
    دهمین رقابت مسیه ایران         
    من هم جور شد خدارو شكر برم و خدمت دوستان باشم!!!
    راستي اگه تو سه قلعه آنتن داشته باشيم من يه سري مقدمات براي بردكست كردن ماراتن رو آماده كردم كه اگر مقدور شد حتما اعلام خواهيم كرد كه دوستان در جريان امر به صورت زنده قرار بگيرند

    اين هم سايتي هستش كه در نظر گرفتم براي بردكست ماراتن
    http://www.astronomylive.com/
    امضای ایشان
    [CENTER][COLOR="navy"][B]as days and nights,
    would pass me by
    i tell myself that i was waiting for a sign
    then she appeared,
    a love so fine,
    my valentine[/B]
    [/COLOR]:ORLY::ORLY::ORLY::ORLY:

    [/CENTER]

  22. 4 کاربر مقابل از yperseusy عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تلسکوپ مسیه
    توسط پیام بهرام پور در انجمن تلسکوپ ها و دوربین های دوچشمی
    پاسخ ها: 15
    آخرين نوشته: 02-06-2017, 02:55 PM
  2. درباره اجرام مسیه
    توسط پیام بهرام پور در انجمن پدیده های رصدی
    پاسخ ها: 74
    آخرين نوشته: 09-01-2013, 08:35 PM
  3. عکاسی از اجرام مسیه
    توسط Panahandeh در انجمن عکاسی نجومی
    پاسخ ها: 36
    آخرين نوشته: 08-12-2012, 12:48 PM
  4. رقابت مسیه 89
    توسط nima در انجمن مناسبت ها و مسابقات نجومی
    پاسخ ها: 9
    آخرين نوشته: 09-20-2010, 11:55 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای آوا استار محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد