صفحه 12 از 15 نخستنخست ... 289101112131415 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 111 تا 120 , از مجموع 141

موضوع: * اصطلاحات و تعاریف نجومی *

  1. Top | #1
    کاربر جدید

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز آوا استار
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    1
    نوشته ها
    2,772
    تشکر
    17,041
    تشکر شده 43,792 بار در 2,956 ارسال

          * اصطلاحات و تعاریف نجومی *

    بسم الله الرحمن الرحیم


    با سلام حضور کلیه کاربران گرامی

    در این تاپیک قصد داریم تا با همکاری همه اعضا لیست اصطلاحات نجومی را به ترتیب الفبا شرح و توضیح دهیم .

    برای مشاهده فهرست اصطلاحات به تاپیک فهرست دانشنامه نجومی آنلاین مراجعه فرمایید

    لطفآ در صورت تمایل به همکاری موارد زیر را در نظر بگیرید :

    خواهش ما از همه عزیزان است که در صورت تمایل به همکاری در این طرح ، حتمآ موارد زیر را در نظر بگیرند :

    1- حتمآ سعی کنید شرح مطالب را به ترتیب الفبا انجام دهید . اگر مطلبی بدون توجه به ترتیب الفبا درج گردد ، توسط مدیر تالار حذف می گردد .


    2- لطفآ سعی کنید مطالب را حتی الامکان کامل و به همراه شکل ارائه فرمایید . ترجیحآ از کپی - پیست مطالب پرهیز کنید . در صورت استفاده از مطالب سایت های دیگر ، منبع فراموش نشود !


    3- اگر چند نفر همزمان 1 موضوع را توضیح بدهند ، همه مطالب به اولین پست ارسالی منتقل خواهند شد و کل مطالب پیرامون یک موضوع تجمیع می گردند .

    4- لطفآ در هر پست فقط یک اصطلاح را شرح دهید .

    به امید تکمیل دانشنامه نجومی آنلاین با همکاری اعضا خوب آوااستار
    .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ....................

    قابل توجه اعضا گرامی فروم آوا استار

    از این پس(فروردین 1391) فعالیت تاپیک اصطلاحات و تعاریف نجومی متوقف خواهد شد و به جای آن، طرح بزرگتر ویکی نجوم اجرا خواهد شد. مطالب این تاپیک به تدریج به ویکی نجوم منتقل خواهند شد. امیدواریم ویکی نجوم تبدیل به بزرگترین دانشنامه فارسی نجوم در اینترنت شود.

    برای اطلاعات بیشتر به این تاپیک مراجعه کنید:


    ویکی نجوم - دانشنامه آزاد

    با تشکر از همکاری شما
    ویرایش توسط پیمان اکبرنیا : 07-03-2012 در ساعت 12:27 PM


  2. Top | #111
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    شماره عضویت
    900
    نوشته ها
    1,223
    تشکر
    8,822
    تشکر شده 12,272 بار در 1,234 ارسال

    خطاي كروي
    (Spherical Aberration)


    اين خطا، معضل عدسي هايي است كه سطوحشان كروي است؛ اكثر عدسی ها اينگونه اند. سطوح عقب و جلوي اين عدسي ها قسمتهايي از كره اند(در مقابل اين نوع، عدسي هاي سهموي وجود دارند). اين قبيل عدسي ها نميتوانند نور را بدرستي كانوني كنند. شعاع هاي نوري كه از نزديكي لبه اين عدسي ها ميگذرند بيش از شعاعهاي گذرنده از مركز، شكسته ميشوند. اين حالت باعث ميشود تا تصوير تار شود.
    اين نقيصه كاملا از خطاي رنگي كه معروفترين و بزرگترين معضل در تلسكوپهاي شكستي است كاملا مستقل است. خطاي كروي حتي وقتي هيچ تجزيه نوري(عامل پديدآورنده خطاي رنگي) هم وجود ندارد ممكن است وجود داشته باشد. اگر سطوح عدسي بجاي كروي سهموي ساخته شوند، اين مشكل مرتفع ميشود؛ اين هم بدان دليل است كه انحناي عدسي هاي سهموي در لبه ها كمتر از مركز است و اشعه موازي را در كانون مشخص واحدي جمع ميكند.

    تاثير خطاي كروي در تصوير زير مشخص است
    ویرایش توسط Setare KOchOlO : 11-18-2011 در ساعت 01:11 AM

  3. 12 کاربر مقابل از رضا طامهری عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  4. Top | #112
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    شماره عضویت
    900
    نوشته ها
    1,223
    تشکر
    8,822
    تشکر شده 12,272 بار در 1,234 ارسال

    خور سپهر
    (Heliosphere)

    خور سپهر حبابي است در فضاي ميان ستاره اي كه محدوده ي پيشرفت بادهاي خورشيدي را در فضا مشخص ميكند. گرچه اتمهاي طبيعي از فضاي ميان ستاره اي، مي توانند به اين حباب نفوذ كنند اما فرض بر اين است كه تمام مواد در خور سپهر از خورشيد سرچشمه گرفته اند. در دهه هاي گذشته اينگونه تصور ميشد كه خور سپهر مانند مدار يك دنباله دار بصورت سيگاري شكل گسترده شده است اما با تحليل اطلاعات بدست امده از فضاپيماي كاسيني در سال ٢٠٠٩،معلوم شد كه اين حباب شكل ديگري مانند زير دارد


    در ١٠ ميليارد كيلومتر اول از اين حباب بادهاي خورشيدي با سرعت ١ميليون كيلومتر درساعت به پيش ميروند؛ همزمان با ورود بادها به مواد ميان ستاره اي( اين مواد را هيدروژن و هليوم تشكيل ميدهند) از سرعت آنها به تدريج كاسته شده و در نهايت كاملا متوقف ميشود

    منبع: en.wikipedia.org
    ویرایش توسط Setare KOchOlO : 11-18-2011 در ساعت 01:20 AM

  5. 9 کاربر مقابل از رضا طامهری عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  6. Top | #113
    کاربر ممتاز
    کاربر فعال

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    شماره عضویت
    18
    نوشته ها
    96
    تشکر
    802
    تشکر شده 486 بار در 51 ارسال

    خورشید
    (Sun)

    ساختار ستاره ها به صورت لایه های متوالی است که هر لایه روش خاصی برای انتقال انرژی دارد . در مرکز ستاره واکنش هسته ای انجام می شود که ابتدا با مکانیزم تابش انتقال می بابد سپس با فرایند همرفت تا سرانجام به سطح سیاره می رسد و از آنجا به صورت تابش الکترومغناطیس آزاد می شود . خورشید نیز ساختاری مشابه اغلب ستارگان دارد . جرم خورشید 2x10^30 kg قطر آن 1.4x10^6km و دمای سطح آن 6000 کلوین است و به طور متوسط هر 21 روز به دور محور خود می چرخد و میدان مغناطیسی آن بین 0.1تا 0.2 میکروتسلا است .


    سطح درخشان خورشید شیدسپهر( photosphere ) نام دارد و از دید ما قابل رویت است و از شبکه درخشانی از نقاط دانه ای تشکیل شده که همواره وقتی گاز داغ از داخل به سطح می آید تغییر می کند همچنین در شیدسپهر مناطق تیره ای مشاهده می شود که لکه های خورشیدی نامیده می شوند که اندازه آنها از چندین کیلومتر تا چندین برابر اندازه زمین تغییر می کند .
    این لکه ها به طور معمول از یک هسته سیاه به نام سایه تشکیل شده که بوسیله ناحیه ای روشنتر به نام نیمسایه احاطه شده است ، دمای لکه های خورشیدی 2000کلوین کمتر از میانگین دمای شیدسپهر است و به همین علت تاریکترند .

    خورشید دارای جوی از گازهای یونیزه می باشد که تا 2500km می رسد این ناحیه را فامسپهر ( chromospheres ) می نامند و دمای آن بیش از شیدسپهر است و تا 28000کلوین می رسد . تاج خورشیدی ( solar corona ) ناحیه ای است که از گاز رقیق یونی شده با دمایی از مرتبه چندین میلیون کلوین تشکیل شده و ماده در این دما به صورت پلاسماست . این ناحیه تا هزاران کیلومتر در فضا ادامه می یابد و به طور معمول قابل مشاهده نیست وآن را در زمان خورشید گرفتگی می توان رصد کرد .
    ویرایش توسط Setare KOchOlO : 11-18-2011 در ساعت 01:24 AM

  7. 13 کاربر مقابل از شادی حدادی زاده عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  8. Top | #114
    کاربر ممتاز
    مدیر ارشد

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    شماره عضویت
    900
    نوشته ها
    1,223
    تشکر
    8,822
    تشکر شده 12,272 بار در 1,234 ارسال

    خورشید گرفتگی(کسوف)
    (Solar Eclipse)


    خورشید گرفتگی یا کسوف وقتی رخ میدهد که مرکز زمین ، ماه نو و خورشید در یک خط واقع شوند؛ به عبارت دیگر ماه ضمن گردش انتقالی خود، به دور زمین در مقابل خورشد قرار میگیرد و از رسیدن نور آن به ما جلوگیری به عمل می اورد. بسته به موقعیت قرار گرفتن ماه در هنگام گرفتگی، ممکن است کسوف کامل یا حلقوی باشد.

    <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

    پیشینیان کسوف را نشانه پایان کار دنیا می انگاشتند و در آیین های مختلف مراسمی خاص برای رفع آن برگزار می نمودند.<o:p></o:p>
    موقعی که خورشید گرفتگی اتفاق می افتد(به ویژه خورشید گرفتگی کامل)، تاریکی غیرطبیعی فضای آسمان را در برمیگیرد، دما پایین می آید و در هنگام روز ستارگان و بعضی از سیارات آسمان را همچون شب می توان دید. هنگامی که کسوف کامل باشد، فقط چند دقیقه طول می کشد و در نوار باریکی از زمین برای ساکنان قابل دیدن است. بنابراین احتمال دیدار آن در سرزمینی که اقامت داریم کم و حدود یک بار در هر 360 سال است. لذا جویندگان کسوف برای دیدار گرفتگی های کامل اغلب به نوار باریکی مسافرت میکنند که این نوع گرفتگی در آن نوار روی دهد.<o:p></o:p>
    توصیه میشود هیچگاه نه با چشم تنها، نه با دوربین و نه با تلسکوپها(در صورتی که فیلترهای مناسب روی انها تعبیه نشده)، نباید مستقیم در خورشید گرفته(به ویژه گرفتگی های جزئی) نگریست، زیرا تابش آن باعث آسیب شدید چشم شده و ممکن است کوری دائمی پدید آورد.
    منبع: دهر - زمین در فضا
    ویرایش توسط Setare KOchOlO : 11-18-2011 در ساعت 01:27 AM

  9. 10 کاربر مقابل از رضا طامهری عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  10. Top | #115
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    شماره عضویت
    936
    نوشته ها
    332
    تشکر
    4,316
    تشکر شده 4,026 بار در 343 ارسال

    خورشید گرفتگی جزئی
    (Partial Solar Eclipse)

    زمانی که ماه بین زمین و خورشید قرار میگیرد، بر اساس قوانین منبع نور گسترده و ایجاد سایه و نیم سایه، سایه و نیم سایه ی ماه بر روی زمین بخشی از نواحی مرکزی تقریباً در نوار اصلی کسوف (کسوف کلی) و بخش شمالی و جنوبی زمین در نیم سایه قرار میدهد. بسته به اینکه از کدام قسمت زمین ناظر یک کسوف هستید، نوع آن ممکن است تغییر کند. پس بنابراین امکان رخ دادن یک کسوف کلی در ایران و یا قسمت های شمالی یا جنوبی کاهش می یابد. اگر در نیمکره ی شکالی کسوف را رصد کنید، تماس اول از بالای خورشید است و اگر در نیمکره ی شمالی رصد کنید، تماس اول از پایین خورشید است و تنها بخشی از خورشید پوشانده میشود.
    به طور مثال کسوف سال 89 که در روز سه شنبه، 14 دی ماه رخ داد از نوع کسوف جزئی بود که به مدت 4 ساعت و 7 دقیقه طول کشید و حدوداً 39% از خورشید پوشانده شد.
    ویرایش توسط Setare KOchOlO : 11-19-2011 در ساعت 01:20 AM دلیل: معادل انگليسي

  11. 10 کاربر مقابل از Negar Najafi عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  12. Top | #116
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    شماره عضویت
    936
    نوشته ها
    332
    تشکر
    4,316
    تشکر شده 4,026 بار در 343 ارسال

    خورشید گرفتگی حلقوی
    (Annular eclipse)

    زمانی که سایه ی ماه بر روی زمین می افتد، به دلیل مدار بیضوی ماه و اوج و حضیض آن، در همه ی مواقع کسوف کلی که خورشید به طور کامل پوشناده میشود رخ نمیدهد. بسته به اینکه این کسوف در چه زمانی رخ میدهد و ماه در آن زمان چه موقعیتی در مدار خود دارد، نوع کسوف تغییر خواهد کرد. اگر ماه در اوج خود باشد یعنی به بیشینه ی فاصله ی خود از زمین برسد، کسوف حلقوی رخ میدهد و در غیر این صورت کسوف کلی. در کسوف حلقوی، ماه پس از گذشت زمان و گذر از تماس اول به طور تقریباً کامل خورشید را میپوشاند اما در حال عادی ماه و خورشید در آسمان یک اندازه هستند، اما همین که ماه در اوج قرار گرفت مقدار بسیار کمی از خورشید کوچکتر شده و در اوج کسوف، یک حلقه ی روشن از خورشید در اطراف آن باقی می ماند.
    معمولاً این نوع کسوف ها فرصت مناسبی را برای دانشمندانی که بر روی شراره ها و زبانه های خورشیدی فعالیت میکنند را ایجاد میکند. زمانی که حلقه در اطراف خورشید ایجاد شد، در اصطلاح به آن حلقه ی الماس میگویند.
    ویرایش توسط Setare KOchOlO : 11-19-2011 در ساعت 01:25 AM

  13. 10 کاربر مقابل از Negar Najafi عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  14. Top | #117
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    شماره عضویت
    447
    نوشته ها
    148
    تشکر
    294
    تشکر شده 864 بار در 97 ارسال

    خوشه باز
    (Open Cluster)

    اجتماعی پراکنده از سامانه های چندتایی ( منفرد - دو تایی - سه تایی و ... ) ستارگان که با کشش گرانشی ضعیفی که ناشی از تعداد محدود ( در حدود صد تا چند هزار ) و پراکندگی آنهاست،درون سحابی خودی تشکیل شده و از ویژگی های عمده ی آنها سن کم ( نزدیک به یک میلیارد سال) و رنگ منحصر به فرد ستارگان تشکیل دهنده ی آن ( آبی و سفید ) می باشد . این اجرام بر اساس مشاهدات و داده های نظری در قسمت های بیرونی کهکشان ها مانند بازوهای مارپیچی و قسمت درونی صفحه کهکشانی به میزان فراوانی یافت می شوند و برای نمونه از بارزترین این اجرام می توان به خوشه M45 با نام رایج خوشه پروین یا Pleiades اشاره کرد که در صورت فلکی ثور واقع شده است.

    * اصطلاحات و تعاریف نجومی *-m45c-jpg
    ویرایش توسط Setare KOchOlO : 11-19-2011 در ساعت 01:26 AM

  15. 9 کاربر مقابل از behnum عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  16. Top | #118
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    شماره عضویت
    906
    نوشته ها
    346
    تشکر
    2,506
    تشکر شده 3,386 بار در 317 ارسال

    خوشه ستاره ای
    (Star Cluster)

    خوشه های ستاره ای اجتماعی از ستاره ها هستند که نیروی گرانش آن ها را به هم پیوند داده است.دو نوع خوشه می توانیم تعریف کنیم:خوشه ی باز و خوشه ی کروی.

    تعداد ستاره های خوشه ی کروی عمدتاً بیشتر بوده و پیرتر نیز هستند.معمولاً در هاله ی کهکشان یافت می شوند.ولی بارز ترین ویژگی که این دو نوع را از هم جدا می کند فاصله ی بیشتر ستاره ها از هم در خوشه های باز است که در نهایت به علت اثرات گرانشی از هم دور می شوند.
    صرف نظر از نوع خوشه،تمام ستاره های عضو خوشه،سن و ترکیب تقریباً یکسانی دارند؛چون هم زمان به وجود آمده اند.البته وقتی با تلسکوپ یا دوربین دو چشمی به این خوشه ها نگاه می کنیم ممکن است ستاره هایی وجود داشته باشند که متعلق به این خوشه نباشند،که این امر را می توانیم از طریق جهت و سرعت ستاره ها در یابیم(ستاره های مربوط به یک خوشه اغلب جهت و سرعت نسبتاً یکسانی دارند).نکته ی دیگر در خصوصِ خوشه ها این که به علت همبستگی ستاره ها با هم،درخشان ترین ستاره ی خوشه از نظر ظاهری،در واقعیت(از حیث ِقدر مطلق)هم درخشان ترین آن هاست.مطالعه ی خوشه های ستاره ای در کشیدن نمودار h-r برای این خوشه ها مفید است که می توان فاصله ی آن ها را با مقایسه تخمین زد(چون تعداد کمی از خوشه های ستاره ای آن قدر به ما نزدیک هستند که بتوانیم فاصله ی آن هار ا از روش اختلاف منظر به دست آوریم)
    ویرایش توسط Setare KOchOlO : 11-19-2011 در ساعت 01:27 AM

  17. 8 کاربر مقابل از sara shahabi عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  18. Top | #119
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Nov 2010
    شماره عضویت
    386
    نوشته ها
    922
    تشکر
    5,844
    تشکر شده 8,391 بار در 879 ارسال

    خوشه کروی
    Globular cluster


    خوشه ای ستاره ای، متشکل از ده هزار تا ده میلیون ستاره در ناحیه‌ای که وسعت آن به 100 سال نوری می‌رسد. خوشه‌های کروی دارای ستارگان پیری هستند که حداقل سن آن‌ها به 10 میلیارد سال می‌رسد و میزان عناصر سنگین در آن‌ها بسیار کم است- ستارگان جمعیت دو- خوشه‌های کروی معمولاً کروی شکلند و در هاله کهشکان‌های مارپیچی یافت می شوند.. کهکشان ما 140 خوشه کروی شناخته شده وجود دارد که در یک هاله کروی به فاصله150000 سال نوری از مرکز کهکشانی توزیع شده‌اند. 13M مثالی از یک خوشه کروی است.



    امتیاز تصویر: ویکی پدیا

  19. 5 کاربر مقابل از Sunrise عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  20. Top | #120
    کاربر ممتاز

    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    تاریخ عضویت
    Nov 2010
    شماره عضویت
    386
    نوشته ها
    922
    تشکر
    5,844
    تشکر شده 8,391 بار در 879 ارسال

    * اصطلاحات و تعاریف نجومی *         
    خوشه‌های کهکشانی
    Cluster of galaxies


    مجموعه‌ای از صد تا هزاران کهکشان، که در ارتباط گرانشی با یکدیگرقرار دارند. نزدیک‌ترین خوشه‌های کهکشان غنی هر یک حدود هزار کهکشان را در خود جای داده‌اند .خوشه سنبله با فاصله 45 میلیون سال نوری مثالی از این مجموعه است. خوشه های کیهانی خود نیز تشکیل مجموعه هایی میدهند که ابر خوشه نام دارند.


    امتیاز تصویر : ویکی پدیا

  21. 6 کاربر مقابل از Sunrise عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


صفحه 12 از 15 نخستنخست ... 289101112131415 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای آوا استار محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد